Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een internetconsultatie gestart over een wijziging van de Wet vrachtwagenheffing.
In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens betalen dan per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. De Wet vrachtwagenheffing is in 2022 door het parlement aangenomen en is in 1 januari 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden. Inmiddels zijn de Europese regels voor tolheffingen gewijzigd. Daarom is ook wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing noodzakelijk, en deze wijzigingen liggen nu voor in deze internetconsultatie.
Eerst bepaalde het gewicht (toegestane maximum massa) en de EURO-emissieklasse het tarief van de vrachtwagenheffing. Volgens de nieuwe regels moeten de tarieven in elk geval worden gebaseerd op CO2-uitstoot (CO2-emissieklasse). Zo wordt de verduurzaming van de vervoerssector gestimuleerd. Op verzoek van de Tweede Kamer wordt een maximale korting gegeven op het tarief voor emissievrije vrachtwagens, zoals elektrische- en waterstofvrachtwagens. Hiermee worden zij aantrekkelijker voor ondernemers. Het gemiddelde tarief van de vrachtwagenheffing verandert niet.
De internetconsultatie staat open tot en met 14 januari 2024.
Bron: Ministerie van I&W, 20 november 2023
Geef een reactie