Staatssecretarissen Vijlbrief en Van Huffelen hebben het Jaarplan 2021 voor de Belastingdienst, Toeslagen en Douane naar de Tweede Kamer gestuurd.
De opbouw van dit jaarplan met drie afzonderlijke onderdelen is een voorbode van de ontvlechting van de huidige Belastingdienst in drie volwaardige, zelfstandige directoraten-generaal binnen het ministerie van Financiën: Belastingdienst, Toeslagen en Douane. Het kabinet heeft tot deze ontvlechting besloten om de huidige Belastingdienst minder omvangrijk en minder complex te maken, zodat goede dienstverlening aan en uitvoering voor burgers en bedrijven kan worden verzekerd.
Corona
Het coronavirus heeft ook voor de Belastingdienst en zijn medewerkers flinke impact. De fiscale steunmaatregelen vragen extra tijd en energie. Een aantal werkzaamheden wordt ernstig bemoeilijkt (bedrijfsbezoeken, boekenonderzoeken, hulp bij aangifte) en medewerkers zijn verplicht zoveel mogelijk thuis te werken in een omgeving die daarvoor niet is ingericht en met beperkte middelen. Hoe groot de impact in 2021 zal zijn, is op dit moment nog niet te zeggen, omdat dat vooral afhangt van de ontwikkelingen rond het virus en de van toepassing zijnde overheidsmaatregelen.
Prioriteit voor de Belastingdienst is het verbeteren van de dienstverlening en de aanpak van risicosignalen en gegevensbescherming.
Dienstverlening voor bedrijven
De Belastingdienst wil ondernemers en hun fiscaal dienstverleners (75% van de ondernemers heeft een fiscaal dienstverlener) ondersteunen in de gehele keten van ‘administreren tot het doen van aangifte en betalen’, zodat fouten bij het administreren en bij het doen van aangiften (en betalingen) worden voorkomen en het voor de ondernemer makkelijker wordt om aan zijn verplichtingen te voldoen. De ondernemer heeft hierdoor eerder duidelijkheid omtrent zijn financiële positie en komt hierdoor achteraf minder voor verrassingen te staan.
De fiscus wil dit bereiken door samen met de markt en ketenpartners een ononderbroken en gesloten keten te ontwikkelen waarbij administratieve processen op elkaar zijn aangesloten en ongestoord, veilig, foutloos en snel verlopen voor ondernemers, hun fiscaal dienstverleners de Belastingdienst. Daarnaast wil de Belastingdienst het dienstverleningspalet volledig digitaliseren en beter laten aansluiten op de behoeften en de eigen administratieve systemen van ondernemers en dienstverleners. De betaalfunctionaliteit via iDEAL, het aanbieden van boekhoudhulpen en fiscale hulpen en de automatisch ingevulde winstaangifte voor ondernemers zijn concrete producten van het programma in 2021.
Automatisch ingevulde winstaangifte zzp’ers
In de tweede helft van 2020 is samen met een groep softwareleveranciers een proef gedaan waarbij ondersteunende fiscale informatie tijdens het boekhouden wordt aangeboden aan de ondernemer. Deze vorm van ondersteuning wordt in 2021 doorontwikkeld en in overleg met de markt breder ter beschikking gesteld. Het concept van de automatisch ingevulde winstaangifte, waarbij de aangifte zoveel mogelijk geautomatiseerd wordt opgesteld vanuit de boekhoudsoftware van de ondernemer, is op kleine schaal beproefd. In 2021 wordt in samenwerking met de markt van softwareontwikkelaars onderzocht hoe dit concept breder in de markt is in te zetten voor de groep van ondernemers die zelf aangifte doen.
Fiscale taken, toezicht en opsporing
Turboliquidaties
In 2021 start een pilot om meer zicht te krijgen op mogelijk misbruik bij zogeheten turboliquidaties. Een turboliquidatie is een snelle manier om een bv, stichting of andere rechtspersoon te liquideren (opheffen). Dit is een administratief proces waaraan voorwaarden verbonden zijn. Zo mogen er bijvoorbeeld geen baten zijn. In de pilot worden aard, ernst en omvang van deze vorm van bedrijfsbeëindiging onderzocht, waarbij de Belastingdienst zich richt op de naleving van fiscale regels. Een eerste analyse lijkt uit te wijzen dat de belangen groot zijn. Er is echter nog weinig verdiepend onderzoek gedaan naar mogelijke fiscale nalevingstekorten en het voorkomen of bestrijden daarvan. De Belastingdienst is regelmatig een betrokken en benadeelde partij.
Voor 2021 zijn enkele thema’s vastgesteld, die in het kader van de bestrijding van fiscale fraude extra aandacht krijgen.
Onverklaarbare uitgaven
Het betreft natuurlijke personen die uitgaven doen voor bijvoorbeeld vastgoed, voertuigen, antiek en kunst, die op basis van de opgegeven inkomsten en vermogens onverklaarbaar zijn. Dit onderwerp raakt niet alleen de belastingheffing, maar ook de ondermijnende criminaliteit. Dit betreft natuurlijke personen zonder inkomen en personen met inkomen die meer uitgeven dan volgens de in de belastingaangiften opgenomen inkomens en vermogens mogelijk zou zijn.
Btw-fraude
De naam carrouselfraude wordt gebruikt voor vele vormen van grensoverschrijdende btw-fraude. Vanaf 2021 valt dit in het mandaat van het Europees Openbaar Ministerie. Dit blijft vanwege de grote financiële belangen een belangrijk aandachtspunt. Met name de ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en de daarmee gepaard gaande fraude en fraude met diensten vragen extra aandacht.
Meer informatie: Ministerie van Financiën, 24 november 2020
Geef een reactie