Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer de Stand van de uitvoering 2023 en het jaarplan Belastingdienst 2024.
Jaarplan 2024
Het moderniseren van de ICT is nodig om de continuïteit van de processen te kunnen garanderen en om sneller wet- en regelgeving te kunnen implementeren. Tot en met 2026 gaat de hoogste prioriteit uit naar de modernisering en vervanging van de systemen voor de grote belastingmiddelen inkomensheffing en loonheffingen, en naar de aanbesteding en implementatie van een pakketoplossing voor de omzetbelasting.
Ruim driekwart van de mkb-ondernemers laat zich bij hun aangifte ondersteunen door een fiscaal dienstverlener. Door de samenwerking met fiscaal dienstverleners in 2024 te intensiveren kan de Belastingdienst de kwaliteit van de aangiften mogelijk nog verder verbeteren.
In 2021 zijn Europese regels ingevoerd voor het vereenvoudigen van de heffing en inning van de btw bij grensoverschrijdende internetverkopen aan consumenten. Een tijdelijke digitale voorziening voor deze btw e-commerceregeling wordt in 2024 vervangen door een permanente voorziening. Dit maakt het voor ondernemers eenvoudiger om in Europees verband deze btw-aangiften te doen.
Ook voert de Belastingdienst meerdere toezichtactiviteiten uit zoals het Handhavingsplan Arbeidsrelaties 2024 en steekproefonderzoeken in het segment middelgrote ondernemingen. Daarnaast richt de Belastingdienst processen in voor handhaving en toezicht op digitale platformen.
Verder investeert de Belastingdienst in het verbeteren van de dienstverlening aan burgers..
Stand van de uitvoering 2023
Gebaseerd op signalen van medewerkers, burgers en bedrijven, geeft de Stand van de uitvoering aan waar de dienstverlening van de Belastingdienst kan verbeteren. Zo wordt op basis van signalen gewerkt aan verbeterde bereikbaarheid van de BelastingTelefoon voor maatschappelijk dienstverleners. Ook wordt er ingezet op betere voorlichting en mogelijk een vereenvoudiging van de specifieke zorgkostenregeling, die vaak onjuist wordt gebruikt. Daarnaast komt uit de signalen naar voren dat het voor fiscaal dienstverleners lastig is dat het niet mogelijk is om in te zien waar een ingezonden poststuk is en of het is ontvangen door de Belastingdienst.
Geef een reactie