Staatssecretaris De Vries stuurt de Tweede Kamer de Jaarrapportage 2022 van de Dienst Toeslagen.
Het bieden van financieel en immaterieel herstel aan betrokkenen was ook in 2022 een van de belangrijkste opdrachten voor Dienst Toeslagen. Deze rapportage besteedt relatief minder aandacht aan de hersteloperatie, waarover uitgebreid verslag wordt gedaan in de afzonderlijke Voortgangsrapportages Herstel Toeslagen.
Burger meer centraal
Dienst Toeslagen heeft, met het oog op de ambitie om de burger meer centraal te stellen, in 2022 de burger actief opgezocht. Enerzijds om de dienstverlening te vergroten en te verbeteren, anderzijds vanuit het besef dat herstel van vertrouwen inspanning en tijd kost. Er is meer persoonlijk contact gelegd en een aanzet gedaan om begrijpelijker te communiceren, onder andere door brieven duidelijker op te stellen en aan een burgerpanel voor te leggen. In 2022 is verder gewerkt aan het opstellen en valideren van kaders voor toezicht. Het intensief toezicht is na de Toeslagenaffaire tijdelijk stopgezet. Als de herijking van de processen begin 2023 is afgerond, wordt het intensief toezicht gefaseerd herstart. In 2022 is samen met opdrachtgevende departementen ook gewerkt aan het aanpakken van knelpunten in het huidige toeslagenstelsel, waardoor meer helderheid en zekerheid ontstaat voor alle toeslaggerechtigden.
Ook heeft Toeslagen een belangrijke bijdrage geleverd aan de uitvoering van de koopkrachtmaatregelen. Ook de problematiek met betrekking tot de Oekraïense ontheemden in Nederland heeft een fors beslag gelegd op de bij Toeslagen beschikbare capaciteit.
Bron: Jaarrapportage 2022 Dienst Toeslagen, Ministerie van Financien, 25 mei 2023
Geef een reactie