In het hoofdlijnenakkoord is een taakstelling opgenomen van € 250 miljoen voor het afbouwen en aanpassen van (negatief) geëvalueerde fiscale regelingen en constructies. Staatssecretaris Idsinga stuurt de Tweede Kamer een brief met de kabinetsreactie op een aantal recent geëvalueerde fiscale regelingen.
Evaluatie verlaagde btw-tarieven
De verlaagde btw-tarieven zijn in algemene zin negatief geëvalueerd op doeltreffend- en doelmatigheid. In het Belastingplan 2024 was al afschaffing van het verlaagde btw-tarief op agrarische goederen opgenomen per 1-1-2025. Het kabinet brengt logiesverstrekking (excl. kampeerterreinen) en culturele goederen en diensten (excl. bioscopen en dagrecreatie) van het verlaagde btw-tarief naar het algemene 21%-tarief per 1-1-2026. De komende periode wordt onderzoek gedaan naar alternatieven of verbeteringen (in de uitvoering) voor het verlaagde btw-tarief op genees- en hulpmiddelen, isolatiewerkzaamheden en naar afbakeningsmogelijkheden binnen het verlaagde btw-tarief op personenvervoer en restaurantdiensten die de doelmatigheid kunnen verbeteren.
Evaluatie giftenaftrek
De giftenaftrek is doeltreffend omdat het geven stimuleert. Tegelijkertijd is de giftenaftrek ondoelmatig, slecht uitvoerbaar voor de Belastingdienst en is het niet-gebruik significant. Het kabinet schrapt de giftenaftrek in de Vpb en het geven vanuit de vennootschap. Verder doet het kabinet in lijn met de aanbevelingen uit de evaluatie onderzoek of vormgeving aan de uitgavenkant (‘geefsubsidie’) een goed alternatief is. In dat onderzoek wordt ook gekeken naar mogelijke verbeteringen binnen de bestaande regeling.
Evaluatie heffingskortingen en tariefstructuur
Het kabinet herkent dat het stelsel ingewikkeld en moeilijk te doorgronden is. In lijn met de aanbevelingen van de evaluatie is er daarom tijdens de besluitvorming over de koopkrachtontwikkeling afgelopen zomer voor gekozen om een groot deel van de lastenverlichting in te vullen door aanpassing van de tarieven, wat zichtbaarder is dan wijzigingen in de heffingskortingen. Daarbij wordt de algemene heffingskorting verlaagd. Daarnaast worden momenteel mogelijkheden verkend om de zichtbaarheid van de heffingskortingen te vergroten. De Kamer wordt op een later moment nader geïnformeerd over de uitkomsten van deze verkenning. Het kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord en regeerprogramma vastgelegd dat wetgeving zal worden voorbereid voor een hervorming van het toeslagen- en belastingstelsel. Vanaf het voorjaar 2025 wil het kabinet met de Kamer het gesprek aangaan aan de hand van een brief met ook enkele varianten en keuzeopties.
Evaluatie fiscale ondernemerschapsregelingen
De fiscale ondernemerschapsregelingen bestaan onder meer uit de zelfstandigen-, starters-, meewerk- en stakingsaftrek en de mkb-winstvrijstelling. Uit de evaluatie blijkt dat de fiscale ondernemerschapsregelingen (zeer) beperkt doeltreffend zijn in relatie tot het overkoepelende doel van de regelingen: het realiseren van positieve maatschappelijke effecten via het stimuleren van ondernemerschap. De komende tijd worden beleidsopties verkend die recht doen aan de conclusies van de evaluatie. Hierbij kan worden gedacht aan de afbouw of afschaffing van specifieke faciliteiten, waarbij tegelijkertijd oog wordt gehouden voor de positie van ondernemers en het globale evenwicht tussen ondernemers en werknemers in loondienst en directeuren-grootaandeelhouders met hun bv.
Evaluatie 30%-regeling en ETK-regeling
De 30%-regeling levert een bijdrage aan het vestigingsklimaat, is succesvol in het aantrekken van kennismigranten en levert volgens de onderzoekers per saldo geld op. De onderzoekers bevelen aan om één vast forfait te hanteren om de uitvoeringslasten te beperken. Het kabinet geeft hier opvolging aan door het terugdraaien van de differentiatie en het invoeren van een vast forfait van 27%. De ETK-regeling is deels doeltreffend maar beperkt doelmatig. In het hoofdlijnenakkoord 2024-2028 heeft het kabinet aangegeven dat nog wordt bezien of en zo ja welke fiscale voordelen onder de ETK-regeling worden versoberd. In deze afweging zullen de uitkomsten uit het evaluatierapport en het onlangs aan de Tweede Kamer aangeboden addendum worden betrokken. De partiële buitenlandse belastingplicht is niet doeltreffend noch doelmatig, deze wordt afgeschaft per 1-1-2025.
Evaluatie reisaftrek OV
Uit de evaluatie van de reisaftrek OV blijkt dat de regeling beperkt is in gebruik en daarnaast een klein financieel voordeel biedt voor gebruikers. De komende tijd wordt bezien of een doelmatigere besteding van de middelen mogelijk is.
Evaluatie landbouwvrijstelling
De landbouwvrijstelling is negatief geëvalueerd op doeltreffend- en doelmatigheid en de onderzoekers zien afschaffen met een vorm van overgangsrecht als de logische beleidsoptie. In aanloop naar besluitvorming in het voorjaar gaat de staatssecretaris in gesprek met de minister van LVVN over de uitkomsten en mogelijke vervolgstappen.
Evaluatie innovatiebox
Uit de evaluatie van de innovatiebox is gebleken dat deze grotendeels doeltreffend en deels doelmatig is ten aanzien van het bevorderen van het vestigingsklimaat. Dit kabinet stelt de verbetering van het vestigingsklimaat voorop. Innovatieve bedrijven en ondernemers moeten zich in Nederland willen blijven vestigen en hier ook (vervolg)investeringen doen. Daarvoor is duidelijk, stabiel en voorspelbaar beleid belangrijk. Het kabinet onderschrijft in dit kader dat het (primaire) doel van de innovatiebox is: het bevorderen van het vestigings- en investeringsklimaat voor innovatieve ondernemingen. Gezien de waarneming van de onderzoekers dat de innovatiebox daaraan bijdraagt, kiest dit kabinet ervoor om – in lijn met de aanbevelingen van het voorgaande kabinet – de bestaande regeling in de huidige vorm voort te zetten.
Geef een reactie