Staatssecretarissen Vijlbrief en van Huffelen van Financiën informeren de Tweede Kamer over de problemen bij de Belastingdienst, Douane en Toeslagen.
In de uitgebreide brief staan de vervolgstappen genoemd en een planning voor 2020 wanneer nadere informatie wordt gegeven.
Toeslagenaffaire
Om voor alle getroffen ouders een zorgvuldig en snel herstel mogelijk te maken is naast de huidige uitvoeringsorganisatie Toeslagen een aparte crisisorganisatie met ingang van 24 februari jl. van start gegaan. Deze crisisorganisatie richt zich op het recht doen aan de getroffen ouders en doet dat op basis van een zorgvuldige communicatie en dienstverlening richting de ouders.
Belastingtelefoon
Op dit moment zet de Belastingtelefoon capaciteit in die vergelijkbaar is met die in dezelfde periode in 2019. Door nieuwe instroom zijn de huidige medewerkers echter gemiddeld minder ervaren dan vorig jaar. Daarnaast is er in zijn algemeenheid een toename van de gesprekstijd als gevolg van meer weerstand tijdens de gesprekken met de Belastingtelefoon. Daarom kunnen bij de start van de campagne door een langere gemiddelde gesprekstijd mogelijk minder bellers geholpen worden. Dat kan langere wachttijden met zich meebrengen. Ondanks de goede voorbereiding op de aangiftecampagne, is dit een dusdanig grote operatie dat verstoringen niet uit zijn te sluiten.
Stuiten verjarende schulden
Omdat tot voor kort niet duidelijk was dat de verjaring van deze schulden niet was gestuit, wist de Belastingdienst niet dat deze waren verjaard. Het kan dus zijn dat ten onrechte invorderingsmaatregelen zijn genomen of verrekening heeft plaatsgevonden, terwijl de schuld al was verjaard. De schulden die zijn verjaard worden nu alsnog niet meer ingevorderd. De Belastingdienst onderzoekt onder andere de achtergrond, omvang en eventuele gevolgen van de problematiek en zullen de Kamer voor de zomer daarover informeren.
Vervolgingskosten
Bij de inning speelt problematiek waarbij belastingplichtigen benadeeld worden. De Kamer is in november 2019 geïnformeerd over het onderzoek van de Nationale Ombudsman over het ten onrechte niet verlagen van vervolgingskosten (dwangbevel- en aanmaningskosten). Toen is aangegeven dat in tegenstelling tot wat de Belastingdienst richting de Nationale Ombudsman heeft aangegeven blijkt de verlaging van deze kosten in de praktijk niet altijd plaats te vinden wanneer dat wel zou moeten. Nadere informatie volgt op korte termijn.
Planning 2020
- Wat Planning Inrichting Crisisorganisatie Toeslagen Maart 2020
- Kabinetsreactie Adviescommissie Uitvoering Toeslagen Maart 2020
- Kabinetsreactie IBO Toeslagen Maart 2020
- Verwijderen gegevens tweede nationaliteit van Nederlanders uit systemen Maart 2020 ‘Bouwstenen voor een beter belastingstelsel’ Maart 2020
- Verbeterplan organisatie Toeslagen korte termijn (wegwerken achterstanden) April 2020
- Informeren Kamer over vervolg cultuuronderzoek Deloitte Voor zomerreces 2020
- Plan van aanpak versterken aansturing en ontvlechting Voor zomerreces 2020
- Meerjarig plan tot versterking en vernieuwing van de dienstverlening van Toeslagen Voor zomerreces 2020
- Kamer informeren over integraal plan van aanpak IV Voor zomerreces 2020
- Kamer informeren over verjaarde vorderingen Voor zomerreces 2020
- Kamer informeren over voortgang E-commerce Voor zomerreces 2020
- Alternatieve invulling maatregel afschaffen betalingskorting bij VPB September 2020 (Prinsjesdag)
- Voorstel vervangen Toeslagenstelsel December 2020
- Periodiek overleg met medezeggenschap en vakbonden Periodiek
Meer informatie: Ministerie van Financien, 27 februari 2020, nr. 2020-0000037633
Geef een reactie