Minister De Jager heeft de Tweede Kamer per brief geïnformeerd over de uitkomsten van de consultatie accountancy en het definitieve kabinetsstandpunt over de door de Europese Commissie voorgestelde maatregelen om het vertouwen in de wettelijke controletaken van de accountants te herstellen.
Scheiding controle en overige dienstverlening
Voor de vraag welke diensten een externe accountant aan een organisatie van openbaar belang (OOB) mag leveren naast de wettelijke controle moet er een onderscheid worden gemaakt tussen aan de controle gerelateerde diensten en overige dienstverlening. Diensten die zijn gericht op het verschaffen van zekerheid aan externe gebruikers van informatie van de controlecliënt kunnen volgens de consultatie ook worden beschouwd als aan de controle gerelateerde diensten. Voor de overige werkzaamheden pleiten veel respondenten voor een principle based benadering waarbij het publieke belang bepaalt welke overige dienstverlening verboden dan wel is toegestaan.
Kantoorroulatie
Volgens meerdere respondenten kan met de bestaande verplichte roulatie van externe accountants bij OOB-controlediensten worden volstaan. In aanvulling daarop bestaat er veel draagvlak voor een periodieke verplichte aanbesteding van de controleopdracht en een prominente rol van de auditcommissie van de controlecliënt hierbij. Over hoe vaak een dergelijke aanbesteding moet plaatsvinden en voor welke periode een accountantsorganisatie bij OOB-controlecliënten moet worden benoemd, lopen de meningen uiteen. Er wordt geopperd om voor de vaststelling van deze termijn aan te sluiten bij de roulatietermijn van externe accountants (elke 7 jaar). Voor het verplicht stellen van een joint audit zoals beschreven door de Europese Commissie bestaat onvoldoende draagvlak. Ook de langere periode waarna in geval van een joint audit verplichte kantoorroulatie zou moeten plaatsvinden vindt weinig begrip.
Transparantie
Iedereen is van mening dat accountantsorganisaties transparant moeten zijn over hun onafhankelijkheid. Veel respondenten vinden dat dit mee opgenomen kan worden in het transparantieverslag. Voornamelijk gebruikers van jaarrekeningen en enkele grote accountantsorganisaties hechten eraan dat in de controleverklaring meer informatie wordt verschaft over de verrichte controle. Het in het consultatiedocument en door de NBA voorgestelde model waarbij de accountant rapporteert aan de raad van commissarissen en deze de relevante informatie al dan niet voorzien van commentaar naar buiten brengt, wordt breed gedragen. Het door de accountant in de management letter verplicht aandacht laten besteden aan zaken als risicobeheersing, financiering en continuïteit, schattingen management en belangrijke waarderingsgrondslagen, lijkt aan te sluiten op staande praktijk.
Wanneer de voorstellen van Europees Commissaris Barnier op het terrein van accountancy voor besluitvorming worden aangeboden is onduidelijk. De Jager schrijft dat het er naar uitziet dat de voorstellen niet eerder dan in de tweede helft van dit jaar en wellicht pas in 2013 in de EU-Raad behandeld. De Tweede Kamer is al vooruitgelopen op deze onderhandelingen en heeft ingestemd met het wetsvoorstel Wet op het accountantsberoep. De vaste commissie voor financiën in de Eerste Kamer heeft op 21 februari jl. besloten om voorlichting te vragen aan de Raad van State over het wetsvoorstel. Deze adviesaanvraag is op 6 maar jl. vastgesteld. Wanneer en of de regelgeving op het terrein van accountancy in werking kan treden blijft daarmee vooralsnog onduidelijk.
Meer informatie: Kamerbrief over uitkomsten consultatie accountancy en kabinetsstandpunt voorstellen Europese Commissie
Geef een reactie