De Commissie Van Dijkhuizen heeft vandaag een interimrapport aangeboden aan staatssecretaris Weekers met daarin de plannen tot verlaging van de inkomstenbelasting en bijbehorende lastenverzwarende maatregelen. Peter Kavelaars, lid van de Commissie Van Dijkhuizen, directeur Wetenschappelijk Bureau bij Deloitte en hoogleraar Fiscale Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam geeft uitleg over het rapport en gaat daarbij in op de vraag waarom zelfstandigen en ouderen met een hoger pensioen in moeten leveren.
Na de val van het kabinet afgelopen zomer heeft staatssecretaris Weekers de Commissie Van Dijkhuizen verzocht om een vervroegd rapport uit te brengen om zo structurele ideeën te bieden voor de kabinetsonderhandelingen. ‘We hebben toen gelijk aangegeven dat de tijdspanne te klein was om het volledige rapport af te ronden. We zijn vervolgens af gaan wegen wat we nu al mee konden nemen en welke zaken wat meer tijd zouden vergen.’ Dat heeft geleid tot het interimrapport dat vandaag naar buiten is gebracht. Daarin worden de mogelijkheden beschreven om de tarieven voor de inkomstenbelasting te verlagen, meer werk te creëren en de huizenmarkt weer op gang te brengen. De lastenverzwarende maatregelen die deze hervorming mogelijk moeten maken, bestaan onder andere uit btw-verhoging, het verdwijnen van de zelfstandigenaftrek en een verlaging van de hypotheekrenteaftrek. Lees hier meer over het interimrapport.
IB-zelfstandigen
Wat dit interimrapport uiteindelijk zal betekenen is volgens Kavelaars nog niet helemaal duidelijk. ‘De vraag is natuurlijk wat de formateurs ermee gaan doen. Ze zijn al wat langer bekend met de plannen en volgens mij zagen ze er wel brood in.’ Kavelaars heeft de indruk dat ook in de media de eerste reacties over het algemeen gematigd positief zijn. ‘Natuurlijk zijn er groepen als de zelfstandigen die er wat minder garen bij spinnen en het is niet vreemd dat daar commentaar op komt. Maar we hebben hierin een weloverwogen keuze gemaakt. Ten opzichte van werknemers hebben ib-zelfstandigen lange tijd een fiscaal royale positie gehad. Het gat tussen die twee groepen is in de afgelopen jaren te groot geworden. Om die verstoring van het evenwicht te herstellen, hebben we de zelfstandigenaftrek afgeschaft. Daarbij is ook van belang dat de zelfstandigenaftrek niet goed functioneerde. Er werd wel gestimuleerd om als zelfstandige aan de slag te gaan, maar de doorgroei stokte vervolgens.’ Dat neemt niet weg dat de zelfstandige ook na de lastenverzwaring een voordeel heeft ten opzichte van de werknemer. En zo hoort het ook, volgens Kavelaars.
AOW’ers met aanvullend pensioen
Ook ouderen met hogere pensioenen gaan er iets op achteruit. ‘Maar zoals ook in de berekening van het CPB te zien is, gaat het hier maximaal om een half procent van het inkomen, dus de schade is te overzien. De reden voor deze aanpassing is dat de inkomens- en vermogensposities de afgelopen jaren voor deze groep veel beter waren ten opzichte van de overige belastingplichtigen.’ De belastingbijdrage van de AOW’er met een hoog pensioen wordt nu langzaam gelijkgetrokken met jongere generaties. ‘Deze groep lijkt er slechter van af te komen, omdat er ingezoomd wordt op de huidige 65+’ers. Maar als het goed is bereiken we allemaal automatisch een keer die leeftijd. Het aardige van deze spreiding is dus dat iedereen er straks iets aan bijdraagt.’
Box 2 en 3
Voor Kavelaars en consorten betekent dit interimrapport logischerwijs niet het einde van de werkzaamheden. In het eerste kwartaal van 2013 gaat de Commissie Van Dijkhuizen nog verder in op mogelijke aanpassingen op box 2 en 3 en ook het toeslagensysteem wordt onder de loep genomen. Daarnaast verwacht de commissie zich binnenkort over de notitie betreffende de winstbox te kunnen buigen die volgens Kavelaars in concept al klaarligt. Wordt dus vervolgd…
Geef een reactie