In november 2024 beoordeelt iets meer dan 6 procent van de bedrijven hun schuldenlast als problematisch. Voor bijna 94 procent van de bedrijven is de schuldenlast dragelijk. Meer bedrijven melden een lagere schuldenlast dan vorig jaar, en voor de helft is de schuldenlast van een gewenste omvang. Dit beeld is vergelijkbaar met een jaar geleden, aldus het CBS op basis van een enquête onder bedrijven met vijf of meer werknemers.
Horecabedrijven ervaren met ruim 14 procent het vaakst een problematische schuldenlast, een stijging ten opzichte van iets meer dan 12 procent vorig jaar. Ook in de overige dienstverlening, cultuur, sport en recreatie, en detailhandel is het aantal bedrijven met een problematische schuldenlast gestegen. In de informatie en communicatie en de industrie is dit aandeel juist gedaald. Bedrijven in de verhuur en handel van onroerend goed hebben het minst vaak (2 procent) een problematische schuldenlast.
Bijna 25 procent van de bedrijven meldt een lagere schuldenlast dan vorig jaar, terwijl bijna 13 procent een hogere schuldenlast aangeeft. In de verhuur en handel van onroerend goed is dit omgekeerd; ruim 47 procent heeft een hogere schuldenlast, terwijl bijna 12 procent een daling meldt. Bedrijven in de detailhandel en zakelijke dienstverlening hebben het minst vaak een hogere schuldenlast dan vorig jaar. Voor ruim 62 procent van de bedrijven is de schuldenlast gelijk gebleven.
Schuldenlast niet verminderen
Meer dan de helft (51 procent) van de bedrijven beschouwt hun schuldenlast als van gewenste omvang en zal deze niet verminderen. Bijna 6 procent verwacht dit binnen een jaar te bereiken, terwijl iets meer dan 20 procent hier 1 tot 5 jaar voor nodig heeft. Ruim 18 procent kan niet inschatten hoeveel tijd hiervoor nodig is. Horecabedrijven hebben met ruim 33 procent het minst vaak een gewenste schuldenlast, terwijl bedrijven in de informatie en communicatie dit met ruim 61 procent het vaakst hebben.
In 2024 zijn tot en met oktober 1.975 bedrijven en instellingen failliet verklaard in de industrie, auto- en detailhandel, en diensten samen. Dit is 36 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en het hoogste aantal sinds 2016. De grootste stijging is te zien in de zakelijke dienstverlening en informatie en communicatie met bijna 50 procent, terwijl de industrie een stijging van ruim 12 procent kent. In de overige dienstverlening is het aantal faillissementen met 8 procent gedaald.
Bron: CBS, 4 december 2024
Geef een reactie