Maatwerkregelingen om schulden af te lossen bij de Belastingdienst, het CJIB en het CAK, zijn onvoldoende effectief concludeert de Algemene Rekenkamer.
De drie grootste schuldeisers van de overheid hebben weinig oog voor kwetsbare burgers die vanwege afbetaling van schulden onvoldoende leefgeld overhouden. Wordt een standaard betalingsregeling afgesproken met een burger, dan is de communicatie helder. Maatwerkregelingen schieten echter tekort. Het gaat dan zowel bij de Belastingdienst als CJIB om gemiddeld 20.000 gevallen per jaar. Uit het onderzoek blijkt dat bij het CJIB in 46 tot 48 % van de afspraken op maat het niet tot tijdige afbetaling komt. Bij de Belastingdienst is dat in ruim een op de drie gevallen.
Onvolledige informatie
Burgers worden niet of onvolledig geïnformeerd over afspraken op maat. Als maatwerk nodig is, vermeldt de Belastingdienst bijvoorbeeld niet dat afspraken die langer duren dan 12 maanden mogelijk zijn – een gemiste kans, aldus de Rekenkamer. Pas als een standaardregeling geweigerd wordt en iemand daartegen in beroep gaat, blijkt er meer mogelijk.
Uit dossiers blijkt niet dat rekening wordt gehouden met de aflossingscapaciteit van een burger. De Belastingdienst heeft voorrang bij een belastingschuld, maar neemt dan schulden bij andere instanties of bedrijven niet ook in ogenschouw. Hierdoor is bij mensen met een grote of problematische schuld de afbetalingsberekening van de fiscus niet realistisch en slechts een papieren werkelijkheid.
Reactie minister voor Armoedebeleid
Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen Carola Schouten zegt in een reactie dat diverse overheidsorganisaties gaan samenwerken om de incasso te verbeteren en problematische schulden bij burgers te voorkomen of aanpakken. Het CAK en CJIB kondigen verbeteringen aan vanwege de bevindingen van de Rekenkamer. Ook de Belastingdienst geeft aan de voorlichting te verbeteren over mogelijkheden bij het afsluiten van een betalingsregeling.
Geef een reactie