Het kabinet wil dat meer passagiers die gebruik maken van privévliegtuigen vliegbelasting gaan betalen door de gewichtsgrens te verlagen. De maatregel gaat per 1 januari 2025 in. Staatssecretaris Van Rij en minister Harbers informeren de Tweede Kamer over onderzoeken naar transferpassagiers, AirRail en privévliegtuigen in de vliegbelasting.
Het kabinet onderzocht drie mogelijke aanvullingen op de vliegbelasting, waaronder het toepassen van een lagere gewichtsgrens. Passagiers gaan bij 82% van de vluchten met privévliegtuigen vliegbelasting betalen. Nu is dat 60%.
Er is voor deze nieuwe grens gekozen zodat aangesloten wordt bij de gewichtsgrens die gehanteerd wordt in het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS). Zo blijft de maatregel uitvoerbaar. De aanpassing heeft minimale gevolgen voor de luchthavens, doordat het aanpassen van de grens makkelijk te verwerken is in de systemen van luchthavens. De maatregel voor het aanpassen van de gewichtsgrens wordt opgenomen in het Belastingplan 2025.
Geen aanpassing voor transferpassagiers en AirRail-passagiers
Daarnaast is er nog gekeken naar de mogelijkheid om transferpassagiers te belasten en AirRail-passagiers juist vrij te stellen van de vliegbelasting. Het belasten van transferpassagiers heeft als voordelen een hogere belastingopbrengst en een lagere CO2-uitstoot. De nadelen zijn dat het zorgt voor een afname van intercontinentale verbindingen met Azië en Noord-Amerika vanuit Nederland doordat reizigers via andere Europese luchthavens gaan reizen. Dit kan de hubfunctie van Schiphol raken en economische gevolgen hebben. Het kabinet vindt het daarom onverstandig om op dit moment als enig lid van de Europese Unie een vliegbelasting voor transferpassagiers in te voeren. Het kabinet wil daarom op korte termijn in Europees verband de vliegbelasting en de hoogte van de tarieven bespreken. Het blijkt daarnaast dat onder de huidige omstandigheden het niet wenselijk is om een uitzondering te maken voor AirRail-passagiers in verband met slechte uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid.
Geef een reactie