Hof Amsterdam heeft duidelijk gemaakt dat voor de beantwoording van de vraag of een bestelauto door aard of inrichting (nagenoeg) uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer een objectieve benadering nodig is. Het daadwerkelijke aan de persoon gebonden gebruik van de bestelauto is niet van belang.
Als een bestelauto door zijn aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg (voor minstens 90%) uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer, kan de forfaitaire bijtelling wegens privégebruik achterwege blijven. In het verleden stelde de Belastingdienst dat een bestelauto geschikt was voor privégebruik als de bestuurderscabine een passagiersstoel had. De hoogste belastingrechter (Hoge Raad, 29 mei 2009, LJN: BB3475) heeft geoordeeld dat de aanwezigheid van een passagiersstoel niet automatisch betekent dat de bestelauto geschikt is voor personenvervoer. Vooral een passagiersstoel die door vervuil of op een andere wijze ongeschikt is voor personenvervoer doet niets aan af aan de functie van goederenvervoer. De fiscus wil een schone passagiersstoel nog wel zien als een aanwijzing dat de bestelauto geschikt is voor personenvervoer. Dit blijkt uit de zaak voor Hof Amsterdam.
Objectieve benadering
In deze zaak stelde een ondernemer dat zijn bestelauto (nagenoeg) uitsluitend geschikt was voor goederenvervoer. Zijn partner moest namelijk naar de veilingen meerijden omdat hij zelf onvoldoende expertise had op het gebied van bloemen/planteninkoop en zijn partner deze expertise wel had. De rechter was echter een andere mening toegedaan. Volgens de rechter had de ondernemer niet aannemelijk gemaakt dat voor het vervoer van de goederen steeds twee personen nodig waren. Het meerijden vloeide volgens de rechter voort uit de (subjectieve) omstandigheid dat de ondernemer over onvoldoende expertise beschikte. De passagiersstoel (ofwel het vervoer van de partner) kon qua functie dus niet kwalificeren als het vervoer van de bloemen en planten. De forfaitaire bijtelling voor privégebruik bleef dus gewoon in stand.
Meer informatie: Hof Amsterdam, 9 augustus 2012 (gepubliceerd 30 augustus 2012), LJN: BX6090
Geef een reactie