Rechtbank Gelderland heeft geoordeeld dat een modificatie van een auto ook kan leiden tot een lagere bijtelling als deze aanpassing plaatsvindt na de eerste tenaamstelling van het kenteken.
De rechtbank deed deze uitspraak in een proefprocedure die was aangespannen door een bv. Deze bv behoorde tot een concern dat personenauto’s importeerde en verhandelde. Zij had een elektrisch aangedreven auto ter beschikking gesteld aan haar general manager. Op 2 januari 2012 was deze auto voor het eerst te naam gesteld in het kentekenregister. De CO2-uitstoot van de auto bedroeg toen 53 gram per kilometer. Op 30 januari 2013 vond een modificatie van de auto plaats, waardoor de CO2-uitstoot daalde naar 47 gram per kilometer. De bv stelde dat zij voor 2013 de toen geldende nihilbijtelling (2014: 7%-bijtelling) mocht toepassen. De CO2-uitstoot was immers minder dan 50 gram per kilometer. De Belastingdienst vond dat de werkgever voor de bijtelling moest aansluiten bij de CO2-uitstoot op het moment van eerste tenaamstelling in het kentekenregister. Dit zou een bijtelling opleveren van 14%. De rechtbank oordeelde ten gunste van de bv: voor de bijtelling gaat het om de actuele gegevens in het kentekenregister.
Wet: artikel 13bis, eerste, tweede en derde lid, LB 1964
Meer informatie: Rechtbank Gelderland, 29 april 2014, ECLI:NL:RBGEL:2014:2764
Geef een reactie