De Belastingdienst mag een naheffingsaanslag BPM opleggen na de registratie in het Nederlandse kentekenregister van een buitenlandse auto. Daarbij geldt wel als voorwaarde dat de naheffingsaanslag niet leidt tot een hoger bedrag aan BPM dan dat rust op gebruikte binnenlandse auto’s.
Een man had op 10 december 2013 aangifte BPM gedaan in verband met de registratie van een Mercedes-Benz uit Duitsland. In augustus 2014 kreeg de man van de inspecteur te horen dat hij een naheffingsaanslag BPM kon verwachten. Nadat de man de naheffingsaanslag had ontvangen, diende hij een bezwaarschrift in. Naar aanleiding van dit bezwaarschrift verlaagde de Belastingdienst de naheffingsaanslag. Maar de man was niet tevreden. Hij vond onder meer dat hij was geschaad in zijn hoorrecht, omdat de naheffingsaanslag was opgelegd voordat hij zijn bezwaar mondeling kon toelichten. De Hoge Raad komt echter tot een ander oordeel. Het Unierecht dwingt de fiscus niet om voor ieder besluit dat de belangen van de belastingplichtige kan schaden de belastingplichtige uit te nodigen voor een hoorgesprek. Een belanghebbende heeft wel het recht om zijn zienswijze kenbaar te maken aan de fiscus. Maar dat kan ook schriftelijk. De fiscus moet wel een vorm kiezen die geen hindernis vormt voor de belanghebbende, maar deze situatie deed zich hier niet voor.
Naheffing na tenaamstelling
Een ander punt was de vraag of de inspecteur te weinig geheven BPM mag naheffen nadat een gebruikt buitenlands voertuig is geregistreerd in het Nederlandse kentekenregister. De Hoge Raad bevestigt dat zo’n naheffing niet per definitie strijdig is met het Europees recht. De naheffing mag echter niet ertoe leiden dat buitenlandse gebruikte auto’s zwaarder worden belast met BPM dan Nederlandse gebruikte auto’s. Als de koper kosten van bijstand maakt om vast te stellen of een naheffingsaanslag BPM rechtmatig is of niet, leidt dit niet tot een zwaardere BPM-heffing.
Verdrag: art: 110 VWEU
Wet: art. 1 Wet BPM 1992 en art. 4:8 Awb
Een experience
Cursus fiscale aspecten auto van de zaak met Heleen Elbert + racen op Circuit Zandvoort + Toolkit Auto van de zaak = Auto van de zaak Experience. > Meer informatie
Meer informatie: Hoge Raad 22 maart 2019, ECLI:NL:HR:2019:393
Geef een reactie