De Belastingdienst heeft de vernieuwde Leidraad Horizontaal Toezicht Fiscaal Dienstverleners (HT FD) gepubliceerd. Hierin zijn vernieuwingen doorgevoerd en nieuwe afspraken opgenomen ten opzichte van de versie van november 2016. De leidraad treedt onmiddellijk in werking.
Het toezicht wijzigt van controle achteraf naar meer afstemming vooraf. De Belastingdienst baseert zijn toezicht op de werkzaamheden die de fiscaal dienstverlener verricht voor zijn klant. In de nieuwe leidraad is het toezicht gedifferentieerd naar drie niveaus, namelijk fiscaliteit, juistheid en volledigheid. Voorheen was er één niveau, juistheid.
Op basis van zijn werkzaamheden voor de klant, bepaalt de fiscaal dienstverlener zelf het niveau voor de klant. De Belastingdienst vraagt dit zo nodig op, of beoordeelt dit in de steekproefsgewijze controle van de aangiften.
Het toezicht is afhankelijk van het differentiatieniveau. Voor alle niveaus geldt dat het toezicht de steekproefsgewijze controle van aangiften en controle op kennelijke fouten en concrete signalen van materiële fouten omvat. Voor het niveau Volledigheid blijft het daar in principe bij. Voor het niveau Juistheid komen daar landelijke acties bij, die veelal zijn gericht op volledigheid. Voor het niveau Fiscaliteit komen daar naast landelijke acties ook nog centraal geselecteerde risicogerichte boekenonderzoeken bij.
Aangepast toezicht
In beginsel gelden voor alle deelnemende fiscaal dienstverleners de serviceniveaus zoals genoemd in bijlage II van de leidraad. Op dit moment zijn dat serviceniveaus voor een vaste relatiebeheerder, vooroverleg, fiscale eenheid Vpb, geruisloze inbreng, 30%-regeling, invordering, uitstel van betaling, verwerking aangiften IH en Vpb, negatieve aangiften omzetbelasting, herstelberichten loonheffingen en steekproefsgewijze controle van de convenantaangifte.
Meer informatie: Leidraad Horizontaal Toezicht – Fiscaal dienstverleners september 2021
Bron: RB, 10 september 2021
Geef een reactie