Het ‘Kennisdocument inkomstenverhouding’ is geactualiseerd. Voor werkgevers kan er veel veranderen, afhankelijk van de inrichting van de loonadministratie en HR-administratie.
In de loonaangifte levert de werkgever de gegevens van de werknemer per inkomstenverhouding (IKV) aan. Vanaf 1 januari 2024 is in het ‘Besluit inkomstenverhouding’ geregeld wat een IKV is en wanneer deze begint en eindigt. Dit betekent dat de werkgever een werknemer in meer situaties in een nieuwe inkomstenverhouding of in afzonderlijke inkomstenverhoudingen in de aangifte moet opnemen.
Wijzigingen
Inhoudelijk zijn veel regels gelijk aan wat al is opgenomen in het Handboek Loonheffingen en de gegevensspecificaties loonaangifte. Nog steeds moet per rechtsbetrekking een IKV worden aangemaakt. De belangrijkste verandering is dat de regels over de IKV zijn opgenomen in een besluit. De uitzondering dat opvolgende rechtsbetrekkingen in één IKV mogen worden aangeleverd komt te vervallen. Verder mag de IKV van een uitkeringsrecht niet langer worden samengevoegd met de IKV van de dienstbetrekking. Het al bestaande advies om deze twee rechtsbetrekkingen als aparte IKV’s aan te leveren wordt nu een verplichting. Voor werkgevers kan er wel veel veranderen, afhankelijk van de inrichting van de loonadministratie en HR-administratie.
Download ‘Kennisdocument IKV (versie maart 2022)’
Download ‘Besluit inkomstenverhouding’
Geef een reactie