De Belastingdienst moet nog flinke obstakels overwinnen. Dat blijkt uit de tweede voortgangsrapportage die staatssecretaris Snel naar de Kamer heeft gestuurd.
Het overgrote deel van de burgers die aangifte deden heeft vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst gehad. Er zijn in juni meer dan 10 miljoen aanslagen opgelegd. Bij burgers met recht op een toeslag is dat recht al zoveel mogelijk alvast aangepast aan de actuele situatie van de toeslaggerechtigde.
Tegelijkertijd staat de Belastingdienst nog voor grote uitdagingen. Zo lukt het nog niet om alle bezwaren op tijd te behandelen. Daarom zijn er maatregelen genomen om de achterstanden in te lopen. Doel is om vanaf volgend jaar weer aan de norm te voldoen.
Nieuwe medewerkers
De Belastingdienst is er met circa 2000 fte in geslaagd om veel nieuwe medewerkers aan zich te binden. 'Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de toekomst van de Belastingdienst', schrijft staatssecretaris Snel. Het goed begeleiden en snel inwerken van de nieuwe medewerkers vraagt echter veel van de organisatie en van de meer ervaren krachten. De instroom wordt daarom meer verspreid, waardoor de wervingsopgave voor dit jaar (3450 fte) waarschijnlijk nu uiterlijk in februari 2020 wordt gerealiseerd.
Doelstelling ICT behaald
Op het gebied van ICT is de technische schuld (achterstallig onderhoud) verminderd van 52 tot 44 procent. Daarmee is de doelstelling van dit jaar behaald. Doel is de technische schuld terug te brengen tot 30 procent in 2022. Een lagere technische schuld zorgt ervoor dat er in de toekomst meer capaciteit beschikbaar komt voor de implementatie van nieuw beleid (zoals belastingplannen), modernisering, vernieuwing – en op termijn het besparen van kosten.
Meer informatie: Ministerie van Financien, 30 oktober 2019
Geef een reactie