Elektrische bestelauto’s zijn voor een meerderheid van de ondernemers nog geen reëel en rendabel alternatief. Ook ná invoering van de aanschafbelasting blijven ondernemers komende jaren massaal kiezen voor een diesel bestelauto. Dat stellen MKB-Nederland en VNO op basis van een enquête.
Het kabinet gaat per 2025 een aanschafbelasting innen op bestelauto’s met een verbrandingsmotor. Het kabinet wil de elektrificatie van het bestelautopark versnellen. Door de maatregel wordt een nieuwe diesel bestelauto gemiddeld € 11.000 duurder. Daar komt een extra verhoging van de wegenbelasting (mrb) voor ondernemers bovenop.
Uit de enquête onder bijna 1.000 ondernemers met bestelauto’s blijkt dat ook bij het wegvallen van de bpm-vrijstelling, opgeteld 84% alsnog kiest voor diesel: 48% geeft aan langer door te blijven rijden in hun ‘oude’ bestelauto, 27% importeert een jonge gebruikte diesel uit het buitenland en 9% schaft een nieuwe diesel bestelauto aan. Slechts 9% van de ondernemers investeert in een nieuwe elektrische bestelauto.
Niet voor iedereen geschikt
Volgens Vonhof is de noodzaak om te verduurzamen van groot belang en willen ondernemers hier echt hun bijdrage aan leveren. De ontwikkeling van de elektrische bestelautomarkt gaat snel, maar vooral voor ondernemers die hun bestelauto vaak zwaar moeten beladen en/of grotere afstanden moeten afleggen, zijn de nog vaak kleinere actieradius en het ontbreken van een robuust ‘snellaadnetwerk’ de beperkende factoren. Ook is onzeker hoe de beschikbaarheid van elektrische bestelauto’s en aanschafprijs zich komende tijd ontwikkelen, nu grondstoffen voor onder meer accu’s steeds schaarser worden.
Verlengen aanschafsubsidie
Het verlengen van de huidige aanschafsubsidie op de aankoop van een elektrische bestelauto (SEBA regeling) kan helpen om meer ondernemers over de streep te trekken. In dat geval overweegt 22% van de ondernemers de aankoop van een elektrische bestelauto boven een diesel. Maar dan nog houdt 64% vast aan de keuze voor een diesel en blijft 15% onzeker.
De organisaties willen dat het kabinet een pas op de plaats maakt met het proces van het invoeren van een bpm op bestelauto’s en kijkt naar alternatieve oplossingen die effectiever werken en ook de beoogde inkomsten borgen. Aan de enquête hebben bijna 1.000 ondernemers uit verschillende branches meegewerkt.
Geef een reactie