Staatssecretaris Idsinga heeft de nota naar aanleiding van het verslag Fiscale verzamelwet 2025 naar de Tweede Kamer gestuurd. De nota geeft een toelichting op keuzes die zijn gemaakt.
Het kabinet heeft in het nader rapport gemeld dat het voorstel voor de explicitering van de bevoegdheid om informatie op te vragen bij een zuiver schuldonderzoek uit deze verzamelwet is gehaald. Het kabinet vindt het, gelet op de kritische kanttekeningen van de Raad van State, gepast deze maatregel onder te brengen in een afzonderlijk wetsvoorstel. In dit wetsvoorstel zal ook de aanpassing van de grondslag voor bepaalde vergrijpboetes uit de Algemene wet inzake rijksbelastingen worden opgenomen.
Lijfrenten en pensioenen:
Het kabinet heeft verduidelijkt dat er al fiscale sancties bestaan voor handelingen in strijd met de fiscale voorwaarden voor inkomensvoorzieningen zoals pensioenen in eigen beheer. De voorgestelde maatregelen uit de Fiscale Verzamelwet 2025 zorgen ervoor dat ten onrechte niet belaste uitkeringen alsnog belast kunnen worden.
Delegatiebepaling:
De delegatiebepaling in de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen geeft de Minister van Economische Zaken de bevoegdheid om jaarlijks de percentages van de afdrachtvermindering bij ministeriële regeling te wijzigen. Dit is bedoeld om flexibiliteit te bieden en evenwicht te bereiken tussen de S&O-afdrachtverminderingen en het hiervoor in de rijksbegroting opgenomen bedrag.
Sleutelovereenkomst:
De maatregel om sleutelovereenkomsten buiten de overdrachtsbelasting te houden, is bedoeld om particulieren te ontlasten. Als de juridische eigendom binnen zes maanden na de economische eigendom wordt verkregen, is er geen sprake van een belastbaar feit.
Startersvrijstelling en verlaagd tarief overdrachtsbelasting:
De uitbreiding van de startersvrijstelling en het verlaagde tarief tot de verkrijging van economische eigendom leidt niet tot noemenswaardige risico’s. De Belastingdienst zal voortaan zowel bij de economische als juridische eigendomsverkrijging toetsen of aan de voorwaarden is voldaan.
Afschaffing 27-jaargrens toeslagpartnerschap:
De leeftijdsgrens van 27 jaar voor eerstegraads bloed- en aanverwanten die als toeslagpartner worden beschouwd, wordt afgeschaft. Dit biedt een oplossing voor burgers in schrijnende situaties. Hiervoor wordt geen afzonderlijk wetsvoorstel voorbereid. Naar het oordeel van het kabinet past de onderliggende maatregel gelet op de beperkte omvang en complexiteit ervan in het verzamelwetsvoorstel.
Verlengen boetetermijn deelnemer:
De termijn waarbinnen een vergrijpboete kan worden opgelegd aan deelnemers, zoals adviseurs, wordt verlengd naar twaalf jaar. De maatregel bepaalt dat, net als nu het geval is voor belastingplichtigen, ook voor deelnemers een boetetermijn van twaalf jaar gaat gelden. Daarnaast is voorzien in overgangsrecht om te voorkomen dat inbreuk wordt gemaakt op het rechtszekerheidsbeginsel. Dat houdt in dat de bevoegdheid om aan een ander dan de belastingplichtige of inhoudingsplichtige een bestuurlijke boete op te leggen niet herleeft, indien die bevoegdheid bij inwerkingtreding van deze maatregel reeds is vervallen. Dit heeft geen gevolgen voor de rechtszekerheid van belastingplichtigen.
Gevolgen voor burgers en bedrijfsleven:
Hoe gaan gemeenten om met de termijnen die uit de Invorderingswet 1990 (IW 1990) volgen?. Gemeenten hebben de mogelijkheid om af te wijken van de standaard invorderingstermijn van zes weken en bieden vaak ruimere termijnen aan. Daarnaast kunnen gemeenten via vroegsignalering van schulden eerder hulp bieden aan mensen met betalingsachterstanden.
Geef een reactie