Deze nota van wijziging bevat een aantal wijzigingen, waaronder die van de Wet op de kansspelbelasting, een aanpassing van de samenloopbepaling in de overdrachtsbelasting en verlenging van de aftrekbaarheid van rente op restschulden.
Kansspelbelasting
Het wetsvoorstel dat kansspelen op afstand reguleert, bevat ook een aantal wijzigingen in de Wet op de kansspelbelasting. Het kabinet vindt het wenselijk om een tweetal wijzigingen in dat wetsvoorstel die geen direct verband houden met het doel van dat wetsvoorstel al per 1 januari 2015 te laten ingaan en hevelt deze wijzigingen daarom over naar het Belastingplan 2015.
Belastingplichtige kansspelautomaten
Het betreft ten eerste de belastingplicht voor de kansspelbelasting bij kansspelautomaten. Momenteel is degene die de juridische eigendom van de kansspelautomaat heeft de belastingplichtige. In bepaalde situaties is onduidelijk wie de juridische eigendom heeft en daardoor wie belasting moet betalen. Dit leidt tot onzekerheid bij betrokkenen en tot uitvoeringsproblemen bij de Belastingdienst. Voorgesteld wordt om voor de belastingplicht bij kansspelautomaten aan te sluiten bij degene onder wiens exploitatievergunning deze speelautomaten worden geëxploiteerd. In de meeste gevallen wijzigt de feitelijke belastingplicht als gevolg van dit voorstel niet. Degene die de juridische eigendom heeft, bezit namelijk normaal gesproken ook de exploitatievergunning.
Casinospelen binnen EU en EER niet zwaarder belast dan in NL
Ten tweede wordt geregeld dat deelnemers aan casinospelen, waaronder pokertoernooien, en kansspelautomatenspelen in een andere lidstaat van de Europese Unie (EU) of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte (EER) niet zwaarder belast worden dan in de situatie dat zij deelnemen aan dergelijke spelen in Nederland.
Samenloopvrijstelling van overdrachtsbelasting
De samenloopvrijstelling beoogt de samenloop van heffing van omzetbelasting en overdrachtsbelasting in bepaalde gevallen te voorkomen door onder voorwaarden vrijstelling van overdrachtsbelasting te verlenen. De vrijstelling is niet van toepassing als een onroerende zaak wordt verkregen die op dat moment al in gebruik is genomen of is verhuurd en de verkrijger de verschuldigde omzetbelasting geheel of gedeeltelijk in aftrek kan brengen. Door deze ingebruikneming of verhuur kan de verkrijger geen beroep doen op de samenloopvrijstelling. Van oudsher is bij beleidsbesluit in deze situatie onder voorwaarden een tegemoetkoming gegeven.
Indien een onroerende zaak binnen zes maanden na het tijdstip van de eerste ingebruikneming of de ingangsdatum van de verhuur wordt verkregen door een verkrijger die de omzetbelasting geheel of gedeeltelijk in aftrek kan brengen, mag de samenloopvrijstelling toch worden toegepast. Deze termijn is tijdelijk, van 1 november 2012 tot 1 januari 2015, verlengd tot 24 maanden. Deze verlenging vervalt per 1 januari 2015 en op grond van de onderhavige nota van wijziging wordt de termijn weer vastgesteld op zes maanden.
Verlenging termijn aftrek rente restschulden
Abusievelijk is de verlenging van de termijn van de aftrekbaarheid van de rente op restschulden, die in het algemeen deel van de memorie van toelichting wel is beschreven, niet opgenomen in het onderhavige wetsvoorstel en de artikelsgewijze toelichting daarop. Met deze nota van wijziging wordt deze maatregel alsnog opgenomen in het wetsvoorstel.
Meer informatie: Nota van wijziging op het wetsvoorstel Belastingplan 2015
Geef een reactie