Minister Weerwind antwoordt op vragen over het wetsvoorstel Implementatiewet Richtlijn openbaarmaking winstbelasting. De Vaste Tweede Kamercommissie voor Financien had de vragen gesteld.
De richtlijn zal nauwgezet worden geïmplementeerd. De algemene maatregel van bestuur waarin dat zal gebeuren, zal alleen van de bewoording van de richtlijn afwijken als dat noodzakelijk is om aan te sluiten bij de terminologie en het systeem van het Nederlandse ondernemingsrecht in het algemeen en het jaarrekeningenrecht in het bijzonder. De inhoud en de bedoelingen van de richtlijn zullen daarbij volledig gerespecteerd worden. De richtlijn bevat volledige harmonisatie (geen minimumharmonisatie), zodat er geen vrijheid is voor de lidstaten om inhoudelijk af te wijken.
Landenrapport
Het belangrijkste verschil tussen het verslag inzake de winstbelasting en het landenrapport is
dat het eerstgenoemde verslag toestaat om de informatie over landen buiten de EU die niet op de
zwarte fiscale EU-lijst, of langer dan één jaar op grijze fiscale EU-lijst staan, geaggregeerd weer te
geven en niet wereldwijd uit te splitsen. Daarnaast is er nog een tweetal posten die wel in het
landenrapport, maar niet in het verslag inzake de winstbelasting komen te staan: materiële activa
(andere dan geldmiddelen of kasequivalenten) en gestort kapitaal. Verder wordt in het
landenrapport de post inkomsten gesplitst in inkomsten van gelieerde en van niet-gelieerde
partijen, terwijl de inkomsten in het verslag inzake de winstbelasting niet worden opgesplitst.
Trustkantoor
De verplichting tot het opstellen en publiceren van een jaarrekening, een bestuursverslag of andere jaarlijkse verslagen zoals dit verslag inzake de winstbelasting rust op de naamloze of besloten vennootschap. Of die vennootschap wordt beheerd door een trustkantoor, is daarbij niet relevant. De vennootschap blijft zelf verantwoordelijk voor het opstellen en publiceren van de jaarlijkse stukken. Als zij die werkzaamheden heeft uitbesteed aan een trustkantoor, blijft zij desalniettemin aansprakelijk als het trustkantoor die werkzaamheden niet of niet goed uitvoert.
Handhaving
De handhaving van de rapportageverplichtingen zal gelijk zijn aan die van handhaving van verplichtingen ten aanzien van de jaarrekening: het niet voldoen aan die verplichting is een economisch delict (Wet op de economische delicten) en wordt bestraft met een geldboete van de vierde categorie (€ 22.500). Daarnaast zal de jaarrekeningprocedure voor de ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam toegankelijk worden voor belanghebbenden ten behoeve van tekortkomingen in het verslag inzake de winstbelasting. In het wetsvoorstel is voorgesteld de desbetreffende artikelen 2:447 en 449-451 BW daartoe aan te passen.
Geef een reactie