Hoe ziet research in ons werkveld er in de toekomst uit? Nieuwe technologieën zoals machine learning en andere vormen van artificial intelligence doen hun intrede in de werkprocessen van advocaten en fiscalisten. De mogelijkheden van deze nieuwe technologie lijken eindeloos. Maar waar zouden advocaten en fiscalisten graag bij geholpen worden? Wat willen ze bereiken? Sdu onderzocht in samenwerking met ANGI studio in het ‘Future of Research’ onderzoek welke trends er bestaan op het gebied van research bij fiscalisten en advocaten en ontdekte tegelijk welke verschillen er bestaan tussen beide groepen.
In de eerste fase van het ‘Future of Research’ onderzoek werden 19 advocaten en fiscalisten diepgaand geïnterviewd over de vraag hoe het werkveld er in de toekomst uit ziet. Waar zouden advocaten en fiscalisten graag bij geholpen worden? Wat willen ze bereiken? Uit het onderzoek blijkt dat advocaten en fiscalisten veel gemeenschappelijk hebben waar het gaat om doelen, taken en uitdagingen op gebied van research. Toch vonden we ook wat interessante verschillen.
De klantrelatie
Over het algemeen kennen fiscalisten een langdurige relatie met hun klanten. Belasting is immers een terugkerend fenomeen. Bij advocaten hangt het sterk af van het type klant. Zakelijke klanten bieden veel meer continuïteit en vragen om een meer proactieve houding. Bij particuliere klanten is contact vaak incidenteel en hiermee ook meer reactief.
Aansprakelijkheid
Hoewel zowel fiscalisten als advocaten beide met passie het beste advies voor hun klant nastreven, beleven ze het thema aansprakelijkheid anders. Als een fout in een advies van een fiscalist wordt opgepikt bij een controle door de Belastingdienst volgt er een boete. Bij advocatuur biedt redelijkheid en billijkheid meer ruimte voor discussie.
Research als teamwork
Dat risico is voor fiscalisten ook reden om research in teamverband uit te voeren – het ‘vier ogen principe’. Alle onderbouwing voor een advies wordt door minimaal twee personen bekeken, ook de research. Binnen de advocatuur wordt research vaker individueel uitgevoerd.
Data koppelen voor proactief advies
Waar sommige fiscalisten al bezig zijn om verschillende datasystemen te koppelen om zoveel mogelijk klanten proactief te kunnen bedienen met een advies, maken de meeste advocaten hiervoor vaak nog een lijstje, al dan niet uit het hoofd. Het koppelen van systemen wordt gezien als een volgende stap, maar daar is men nog niet mee bezig.
Standaardiseren van werk
Fiscalisten zien het standaardiseren van hun werk als belangrijke schakel om data op een goede manier te kunnen koppelen, om van een advies een product te kunnen maken dat ze naar meerdere klanten kunnen uitrollen.
Hoewel de advocatuur hier dus een beetje achter ligt, ziet een rechtsbijstandsverzekeraar het bijvoorbeeld als een must voor hun bedrijfsvoering. Wanneer je een bulk dossiers met praktisch dezelfde rechtsvraag tegen lage kosten wilt afhandelen, is standaardiseren om dubbel werk te voorkomen een noodzaak.
Wil je weten welke belangrijke trends er uit het onderzoek kwamen? Doe dan mee met de ‘Future of Research’ enquête en ontvang de interessante whitepaper ‘Trends in research’.
Geef een reactie