Staatssecretarissen Vijlbrief en Van Huffelen van Financiën sturen een brief naar de Tweede Kamer met daarin de stand van zaken van de verbeteringen bij de Belastingdienst en de plannen voor de komende periode.
Met deze brief informeren de bewindslieden de Kamer over de stand van zaken van de verbeteringen bij de Belastingdienst en de plannen voor de komende periode.
Bereikbaarheid verbeteren, zowel aan de balie als telefonisch
De Belastingdienst wil de dienstverlening aan de balies verbeteren. Ook bereikbaarheid van de BelastingTelefoon moet beter. De Belastingdienst heeft dit jaar een geheel vernieuwd digitaal kennisnetwerk voor maatschappelijk dienstverleners ontwikkeld en geïntroduceerd. Maatschappelijk dienstverleners hebben hier de mogelijkheid om leermodules te doorlopen zodat zij burgers kunnen helpen bij het doen van aangiften en het aanvragen of wijzigen van toeslagen. Er wordt gewerkt aan uitbreiding in de vorm van een nieuwsvoorziening en een forum.
Digitalisering
Er zijn diverse ontwikkelingen op het gebied van digitalisering :
Een pilot met een vorderingenoverzicht. Daarop kunnen burgers zelf online zien welk bedrag nog open staat en wanneer dat betaald moet zijn; • Er loopt een pilot waarin particulieren digitaal BPM aangifte kunnen doen wanneer zij zelf een auto importeren; de Belastingdienst gaat het dit jaar geïntroduceerde BTW-ID voor Ondernemers tonen op het portaal MijnBelastingdienst Zakelijk. Voordeel is dat de startende ondernemer dan sneller over dit nummer kan beschikken.
Verder investeert de Belastingdienst via Stellateams in het leveren van maatwerk aan burgers en bedrijven die minder zelfredzaam zijn.
Toezicht en fraudebestrijding
De Belastingdienst werkt samen met leveranciers van aangiftesoftware om na te gaan hoe ondernemers kunnen worden geholpen met het in één keer goed doen van de boekhouding. In 2021 onderzoekt de Belastingdienst of ze ook de berekening van belastingen beschikbaar kunnen stellen aan leveranciers van aangiftesoftware en boekhoudpakketten. Dat verkleint de kans op fouten verder.
Voor de middellange termijn volgt de Belastingdienst een vijf-jaren-strategie gericht op drie doelstellingen: (1) het robuust houden van platformen en applicaties; (2) het wendbaar maken en houden van het applicatielandschap; (3) het blijven borgen van de veiligheid van onze gegevens en informatiesystemen door maatregelen op het vlak van informatiebeveiliging en privacy.
Extern toezicht
In een Kamerbrief van 10 juli jongstleden is de Kamer geïnformeerd over het besluit om extern toezicht op de Belastingdienst in te richten.Een belangrijk aspect hierbij is het versterken van het vertrouwen in de dienst.
Meer informatie: Ministerie van Financien, 14 september 2020
Geef een reactie