De nieuwe generatie leiders van familiebedrijven kiest voor een eigen strategie en zet vooral in op groei, innovatie en verdere professionalisering van de governance. De opvolgers hanteren een andere leiderschapsstijl en zijn bereid meer risico te nemen dan hun voorgangers. Het behouden en doorgeven van het familiale karakter van de onderneming blijft desalniettemin belangrijk.
Dat blijkt uit de Europese NextGen Survey 2016 van Deloitte, een onderzoek onder 92 opvolgers in 19 Europese landen. “De globalisering van de economie heeft ook zijn weerslag op familiebedrijven. Veel gaan inzetten op expansie in zowel geografische markten als producten en diensten’’, aldus Mennolt Beelen, leider EMEA Family Business bij Deloitte. “Bij expanderende familiebedrijven hoort ook een andere manier van leiding geven, meent 80% van de opvolgers die zeggen minder paternalistisch te willen zijn dan hun voorgangers.” Tevens gaan opvolgers governancestructuren aanpassen en staan zij open voor het benoemen van niet-familieleden in het bestuur als daarmee de continuïteit van het familiebedrijf wordt gewaarborgd.
Innovatie en risico
Het beeld dat familiebedrijven over het algemeen weinig innovatief en risicomijdend zijn, wordt in dit onderzoek tegengesproken. Beelen: ‘’Bij maar liefst 60% is innovatie een top drie prioriteit. Volgens de opvolgers is meer dan 60% van hun familieleden zich terdege bewust van de mogelijkheden die innovatie biedt, maar is slechts 40% bereid de daarbij behorende risico’s te nemen. Vooral daar ligt een uitdaging voor de nieuwe generatie.”
Familiekarakter
Een van de grootste uitdagingen voor opvolgers is het behouden van het familiale karakter van de onderneming en deze uiteindelijk door te geven aan de volgende generatie. Ook het formaliseren van de opvolging is een uitdaging. Van de onderzochte personen geeft ruim 60% aan op te volgen zonder formeel plan. Wel bereidt bijna de helft zich al voor op een rol in het familiebedrijf gedurende de jeugdjaren of tijdens de studie.
Op 7 april 2017 vindt de tweede editie van het Nationaal Congres Familiebedrijven plaats.
Meer informatie: Europese NextGen Survey 2016
Geef een reactie