Slechts 3,5% van alle leden van de volgende generatie wil het bedrijf van hun ouders overnemen direct nadat ze afstuderen; 4,9% is van plan dat vijf jaar later te doen. Sinds 2011 is de opvolgingspotentie met ongeveer 30% afgenomen. Dit blijkt uit onderzoek van het Center for Family Business van de Universiteit van St. Gallen en EY onder 109.000 respondenten van meer dan 750 universiteiten in 34 landen.
De meeste afgestudeerde twintigers zoeken liever een baan in een andere onderneming of starten een eigen bedrijf. In Nederland is slechts 1,7% van de net-afgestudeerden bereid direct na de studie het familiebedrijf in te stappen; internationaal is dat 3,5%. Vrouwelijke potentiële opvolgers hebben minder vaak de intentie tot opvolging dan hun mannelijke tegenhangers.
Meerdere oorzaken
Mogelijke redenen voor de afnemende interesse zijn onder meer een aantrekkende arbeidsmarkt en het inzicht van potentiële opvolgers in wat er nodig is om het familiebedrijf over te nemen. Ook blijkt uit het onderzoek dat hoe hoger het welvaartsniveau in een land, hoe minder bereidheid er bestaat het familiebedrijf op te volgen. Daarnaast speelt de hoogte van de successiebelasting een rol.
Opener
De lagere opvolgingsintenties brengen een andere, wellicht positieve, trend met zich. Ernst Groenteman, partner bij EY: “Kijkend naar de uitkomsten zouden familiebedrijven wel eens veel opener kunnen worden; meer management van buiten en wellicht ook meer financiering van derden. Een verdere verwijdering tussen leiding en eigendom lijkt een trend te worden.”
Bedrijfsopvolging blijft intrigeren
De prominente wens van ondernemersfamilies om de controle over het familiebedrijf te behouden over de generaties heen is misschien wel het meest intrigerende aspect van familiebedrijven. Succesvolle familiebedrijfopvolging is dan ook een van de onderwerpen op het Nationaal Congres Familiebedrijven (8 april 2016). Zo benadert mr. dr. Ineke A. Koele bedrijfsopvolging in een bredere context van successieplanning als een langlopend proces (‘Navolgingsplanning’), waar het samen beoefenen van strategische filantropie een essentieel onderdeel van uitmaakt. Voor meer informatie: www.ncfamiliebedrijven.nl.
Meer informatie: Onderzoeksrapport ‘Coming home or breaking free?’
Geef een reactie