De overheid zet stappen om te voorkomen dat zij nabestaanden confronteert met digitale berichten gericht aan overledenen. Ook wil zij het voor nabestaanden makkelijker maken zaken van overledenen af te wikkelen. De Nationale ombudsman is blij met deze stappen, maar eist dat de toegezegde verbeteringen nu snel gezet worden.
Nog steeds ontvangen nabestaanden notificaties van digitale post in de Berichtenbox van de overledene. Beschikken de nabestaanden over de DigiD van de overledene dan kunnen zij de berichten in de Berichtenbox bekijken, anders niet. De Nationale Ombudsman noemt drie knelpunten die nabestaanden ervaren:
-
Zij snappen niet dat de overheid nog steeds berichten stuurt naar de Berichtenbox van de overledene, terwijl zij toch weet van het overlijden. Dit wordt als pijnlijk en confronterend ervaren. Zij verwachten dat de informatie over het overlijden binnen de gehele overheid doorwerkt.
-
Zij zijn bang dat ze berichten missen in de Berichtenbox, als ze geen toegang hebben tot de Berichtenbox.
-
Zij hebben het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden als zij vragen om digitale berichten naar de Berichtenbox van de overledene stop te zetten. De informatie die zij krijgen van de diverse overheidsinstanties is onvoldoende en ze worden onvoldoende geholpen.
De Nationale ombudsman vindt dat burgers het volgende van de overheid mogen verwachten:
-
Dat de overheid als één geheel opereert en ervoor zorgt dat het overlijden van een persoon in alle overheidssystemen adequaat wordt verwerkt.
-
Dat zij niet geconfronteerd worden met berichten aan een overledene, waaruit de indruk ontstaat dat de overheid denkt dat deze persoon nog leeft.
-
Dat de overheid de nabestaanden de keuze laat om zaken namens de overledene digitaal of op papier af te wikkelen. Duidelijke informatie over hoe zij zaken kunnen afwikkelen en waar zij terecht kunnen bij vragen of voor hulp bij problemen.
De ombudsman verwacht dat de overheid daarbij allereerst aandacht houdt voor de vraag waar de burgers mee geholpen zouden zijn. Bovendien moet de overheid steeds blijven nagaan welke behoeften nabestaanden hebben. De Nationale ombudsman verzoekt de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hem in november 2018 te informeren over de bereikte resultaten om de hiervoor genoemde knelpunten op te lossen.
Meer informatie: Nationale ombudsman: Overheid moet nabestaanden snel digitaal beter bedienen
Geef een reactie