Wie ervoor kiest om een nieuwe (elektrische) lease-auto ook privé te rijden, en eerst alleen zakelijk reed, kan voor onverwacht hoge bijtellingskosten komen te staan. Je kunt niet zomaar kosteloos overstappen, waarschuwt belangenclub Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).
Zo'n 12 procent van de ruim één miljoen leaserijders in Nederland, rijdt de auto alleen zakelijk en betaalt geen bijtelling. Kiezen zij halverwege het jaar voor een nieuwe leaseauto en gaan ze die ook privé rijden (en dus bijtelling betalen), dan moet de bijtelling over de voorbije maanden van dit jaar worden terugbetaald.
Elektrisch populair
Volgens de VZR betaal je dan alsnog de bijtelling van je vorige lease-auto die je niet privé gebruikt hebt. Dat doe je met terugwerkende kracht tot 1 januari.
Die maatregel bestaat al jaren, zegt de vereniging, maar levert nu meer problemen op omdat zakelijke rijders op dit moment veel overstappen naar een elektrische auto vanwege de belastingvoordelen. Vanaf 2020 veranderen de regels voor elektrische auto's.
Er zijn twee momenten waarop je zonder extra kosten kunt overstappen: per 1 januari óf als je van werkgever wisselt. Wil je een auto 'uit de bijtelling halen' en alleen zakelijk rijden, dan kan dat dus pas vanaf volgend jaar. Andersom, wil je een auto ook privé rijden, dan kost het je geld. Het advies is om tot 1 januari je nieuwe elektrische nog niet privé gebruiken, aldus de VZR.
RTL nieuws, 26 augustus 2019
> Zie ook Prinsjesdag 2019: verwachte fiscale wijzigingen voor de auto
Geef een reactie