Sinds een wijziging in de Registratiewet 1970 van september vorig jaar is er sprake van het elektronisch insturen van notariële akten en registratie door de KNB. De registratie van onderhandse akten blijft binnen het takenpakket van de fiscus, maar is sinds 1 januari 2013 sterk beperkt. De Belastingdienst registreert alleen akten waarbij registratie verplicht is gesteld. Ter verduidelijking heeft de fiscus een overzicht gepubliceerd van akten met verplichte registratie.
Registratie is verplicht bij de volgende akten:
- akten waarbij u een pandrecht vestigt op een roerende zaak of op de opbrengsten daarvan
- akten waarbij u een pandrecht vestigt op een recht aan toonder, bijvoorbeeld op een aandelenportefeuille, of op de opbrengsten daarvan
- akten waarbij u een pandrecht vestigt op een recht dat niet aan toonder of order luidt, bijvoorbeeld op een productierecht zoals een melkquotum, of op de opbrengsten daarvan
- akte voor een stille cessie van vorderingen
- akten waarbij u aandelen op naam levert in een beursgenoteerde vennootschap
- een voorovereenkomst of intentieverklaring
De Belastingdienst registreert de volgende gegevens:
- soort akte
- naam en adresgegevens van ten minste een van de partijen die in de akte voorkomen
- aantal bladen
- aantal exemplaren, als u meer exemplaren van 1 akte aanbiedt
- aantal renvooien. Een renvooi is een bijvoeging, verandering of doorhaling van de tekst, waarnaar in de kantlijn of aan het eind van de tekst wordt verwezen
Meer informatie: Registratie van onderhandse akten
Geef een reactie