De Belastingdienst maakt stap voor stap fiscale processen begrijpelijker. Deze procesvereenvoudiging gaat over het verbeteren van een al ingediende aangifte inkomstenbelasting (IB). Oftewel: deformalisering.
Voor burgers is dit in 2018 al gerealiseerd. In het 4e kwartaal van 2019 geldt de vereenvoudiging ook voor gemachtigden (fiscaal dienstverleners en maatschappelijk dienstverleners die aangifte IB doen voor hun klant).
De Belastingdienst ziet aanvullingen of wijzigingen die de adviseur doet na de definitieve aanslag als een verbetering op de aangifte en neemt de aangifte in behandeling als een verzoek.
Drie aanvullingen
– De adviseur kan namens de klant een verbeterde aangifte indienen. De Belastingdienst behandelt deze aanvulling als verzoek om ambtshalve vermindering.
– De klant heeft een ambtshalve aanslag ontvangen en de adviseur dient alsnog de aangifte in. De Belastingdienst behandelt deze aanvulling als verzoek om ambtshalve vermindering.
– De adviseur stuurt een aanvulling, omdat de klant van de Belastingdienst een correctie heeft ontvangen op de al ingediende aangifte. De Belastingdienst behandelt deze aanvulling als een bezwaar.
Als de klant het niet eens is met de opgelegde ambtshalve vermindering en/of de opgelegde boete, de adviseur altijd via het reguliere bezwarenkanaal een bezwaar indienen.
Forum voor Fiscaal Dienstverleners, 1 oktober 2019
Geef een reactie