Vanaf 1 oktober 2018 is het niet meer mogelijk de bpm-aangifte en het formulier van de RDW te deponeren in de postbus van de Belastingdienst bij het RDW-keurstation. Men zal zelf de documenten in een gefrankeerde envelop op de post moeten doen.
In bepaalde gevallen leidt de aanschaf van een auto tot de verplichting om aangifte bpm te doen. Deze situatie is bijvoorbeeld in beginsel aan de orde als iemand in het buitenland een auto koopt en daarmee op de Nederlandse openbare weg zal rijden. Voordat men bpm-aangifte kan doen, zal een identificatie of keuring van de auto moeten plaatsvinden bij een RDW-keuringsstation. Na deze identificatie of keuring ontvangt men een ‘Formulier t.b.v. bpm-aangifte’. Nu kan dit nog formulier samen met de bpm-aangifte gedeponeerd worden in de aangiftezuil van de Belastingdienst op het keuringsstation. Maar vanaf 1 oktober 2018 verdwijnen deze postbussen van de Belastingdienst bij de RDW-keuringsstations. De aangifte met de gevraagde bijlagen moet in een voldoende gefrankeerde envelop naar:
Belastingdienst
Postbus 2710
6410 DE Heerlen
De doorlooptijd is te bekorten door de gegevens in één pakketje aan te bieden in deze volgorde:
1. formulier ‘Aangifte/melding/opgaaf bpm’;
2. bijlagen bij het aangifteformulier bpm;
3. overige bijlagen zoals factuur, koerslijst, CVO; en
4. het taxatierapport
Vervallen formulier voertuiggegevens
Overigens verstrekt de RDW geen formulier meer met voertuiggegevens voor de aangifte bpm.
Met ingang van 19 september 2018 stuurt de RDW, na goedkeuring van de auto, de voertuiggegevens digitaal door naar de Belastingdienst. Deze krijgt de belastingplichtige dus niet meer zelf.
Wet: art. 6 Wet BPM 1992
Meer informatie: Belastingdienst Actueel 11 september 2018
Geef een reactie