Het recht op inzage in het eigen fiscale dossier is niet mogelijk per 31 december 2025. Dit schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in een Kamerbrief.
Bij de behandeling van het Belastingplan 2024 was een amendement aangenomen dat voorziet met ingang van 31 december 2025 in een recht op inzage in het eigen fiscale dossier met daarbij een bezwaar- en beroepsmogelijkheid
Het vereist verbeteringen in de ICT-basisfundamenten die pas in 2030 zijn gerealiseerd. Maar zolang wil de staatssecretaris niet wachten. De Belastingdienst en de Douane kunnen en moeten stappen in die richting blijven zetten en naar de eindsituatie toegroeien. De staatssecretaris beschrijft een ingroeimodel, waarbij stapsgewijs gewerkt wordt aan (digitale) voorzieningen en actieve openbaarmaking van steeds meer onderdelen van het fiscaal dossier van burgers en bedrijven.
Het amendement wijzigt met artikel 66a de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR) en is van toepassing op de Belastingdienst en de Douane. Het is noodzakelijk dat de huidige wettekst van artikel 66a AWR wordt aangepast en dat er daarbij een andere, latere inwerkingtredingsdatum komt.
Wetsvoorstel Wet versterking waarborgfunctie Awb
Hiernaast is er andere wetgeving in ontwikkeling die in relatie tot artikel 66a AWR belangrijk is. Het gaat om het wetsvoorstel Wet versterking waarborgfunctie Awb. Hierin wordt voorgesteld om een nieuw artikel 3:45b aan de Awb toe te voegen. Dit nieuwe artikel raakt de doelstelling van artikel 66a AWR, beide artikelen dienen de rechtsbescherming en beogen een recht op inzage in de (fiscale) dossiers te geven. Anders dan artikel 66a AWR koppelt het voorgestelde artikel 3:45b Awb het inzagerecht echter aan een voor bezwaar vatbaar besluit en op de daarop betrekking hebbende stukken. De inzage die aan burgers en bedrijven wordt gegeven, is daarmee vergelijkbaar aan de inzage op grond van artikel 7:4 Awb en artikel 8:42 Awb, maar haalt die inzage in de tijd naar voren. Daarmee voorziet artikel. 3:45b Awb in de informatiebehoefte van burgers en bedrijven die ook artikel 66a AWR beoogt te borgen. Tegelijkertijd gaat de Awb uit van een recht op inzage dat volgt op een daartoe strekkend verzoek. De staatssecretaris wil de (fiscale) stukken zonder een daartoe strekkend verzoek ter beschikking stellen. Deze vorm van actieve openbaarmaking voldoet beter aan de informatiebehoeften van burgers en bedrijven en vergt minder actie van hen.
Een ingroeimodel en geleidelijke invoering inzage fiscaal dossier
In plaats van te streven naar een alles-in-één-keer implementatie wordt voorgesteld bij de Belastingdienst en de Douane door middel van een ingroeimodel en per doelgroep stapsgewijs inzageprocessen en IV-voorzieningen te realiseren en beschikbaar te stellen.
Het jaar 2025 zal zowel voor de Belastingdienst als de Douane in het teken staan van de eerste stappen in de ontwikkelingen en eerste implementaties. Beide organisaties starten met het uitvoeren van pilots geleidelijk de invoering. De pilots richten zich erop om dossiervorming met de stukken van één belastingmiddel verder te brengen: de portaalfunctie in te richten en de benodigde (informatie)stukken voor dit middel via dit portaal te ontsluiten. Uiterlijk eind 2025 moeten dan de eerste middelen beschikbaar zijn. Met de ervaringen vanuit deze pilots kunnen de routekaarten verder ingevuld worden en ontstaat een realistisch meerjarig groeiplan voor de verschillende belastingmiddelen.
Bron: Kamerbrief uitvoering amendement inzage in fiscaal dossier, nr. 2024-0000156056, Ministerie van Financiën, 20 januari 2025
Geef een reactie