Het richtlijnvoorstel FASTER heeft naar verwachting geen invloed op Nederlandse maatregelen. Het richtlijnvoorstel ViDA geeft veel beleidsvrijheid. Minister Van Weyenberg geeft antwoord op vragen over de Geannoteerde Agenda van de Eurogroep en Ecofinraad van 13 en 14 mei 2024.
ViDA
Er zijn vragen gesteld welke exacte gevolgen de invoering van het pakket btw in het digital tijdperk hebben voor de autonomie van Nederland. De minister geeft een overzicht van de gevolgen en zegt hierbij dat het akkoord veel beleidsvrijheid biedt om op nationaal niveau keuzes te maken, zoals het invoeren van een e-facturatieverplichting voor binnenlandse transacties en de wijze van informatieverstrekking aan Belastingdiensten.
FASTER
Het bestrijden van belastingontwijking en -ontduiking is een speerpunt van dit kabinet. Het richtlijnvoorstel FASTER ziet voornamelijk op procedures voor de vermindering van overtollige bronbelasting en heeft geen invloed op de materiële wettelijke bepalingen van de lidstaten. Het doel van het richtlijnvoorstel FASTER is om de procedures voor de vermindering van bronbelasting te harmoniseren en bestendiger te maken voor misbruik. Om dit te bewerkstelligen bevat het richtlijnvoorstel FASTER rapportageverplichtingen waarbij informatie gedeeld wordt die misbruik van de bronbelastingprocedures kan helpen bestrijden. Dit ziet op informatie over de houdsterperiode van de onderliggende effecten en informatie over financiële regelingen die verband houden met de effecten waarvoor de belastingplichtige om belastingvermindering verzoekt.
Nederland zet zich daarnaast unilateraal in om dividendstripping tegen te gaan. Met ingang van 1 januari 2024 is een aantal maatregelen in werking getreden om de aanpak van dividendstripping te versterken, als onderdeel van de Overige Fiscale Maatregelen 2024. In de memorie van toelichting bij de Overige Fiscale Maatregelen 2024 is een onderzoek naar alternatieve maatregelen aangekondigd en is opgemerkt dat dit onderzoek in het voorjaar van 2025 aan de Tweede Kamer wordt gestuurd. Aan de Kamer is toegezegd om ook de aanpak van dividendstripping door andere EU-landen te betrekken in het voornoemde onderzoek. Het richtlijnvoorstel heeft naar verwachting geen invloed op de genoemde Nederlandse maatregelen of op het onderzoek.
Geef een reactie