Een fiscale truc waarbij een werknemer met private lease van een elektrische auto een paar honderd euro per maand goedkoper uit is dan met een auto van de zaak. Het FD berichtte hierover op 13 december 2018. Bent u van plan dit aan uw cliënt te adviseren? Let dan goed op!
De fiscale ‘truc’ is als volgt. Een werknemer van een afvalverwerkingsbedrijf sluit zelf een private leaseovereenkomst voor een elektrische wagen. Met het contract van de leasemaatschappij gaat de werknemer naar zijn werkgever. Die neemt de kosten over in ruil voor een gelijk deel van het brutoloon. De werkgever past de 4%-bijtelling voor privégebruik van de auto toe bij de werknemer. Stel een werknemer heeft een brutoloon van € 3.500 en leaset voor € 466 per maand een auto. De werkgever kan die € 466 onbelast vergoeden. De kosten van de werknemer voor de auto zijn dan € 256. Het fiscale voordeel van € 210 hangt samen met de omzetting van bruto- naar nettoloon.
Er is een risico dat de Belastingdienst bij uitruil van brutoloon voor een onbelaste vergoeding van de private lease van een elektrische auto de volgende standpunten inneemt:
- Als een werkgever alle kosten van een privéauto betaalt, is toch sprake van een auto van de werkgever. In die zin Hoge Raad 19 oktober 1983, ECLI:NL:HR:1983:AW8780 en recenter Rechtbank Leeuwarden 3 oktober 2011, ECLI:NL:RBLEE:2011:BU5343.
- De bijtellingsregeling is niet van toepassing omdat in de wet staat ‘ook voor privégebruik’ en dus niet ‘alleen voor privégebruik’. Het feit dat de werknemer alle kosten privé betaalt is een reden om te stellen dat de auto volgens de werkgever niet echt noodzakelijk is.
- Als er al sprake is van een bijtelling, dat dan mogelijk sprake is van excessief privégebruik, anders gezegd: de bijtelling is dan niet beperkt tot 4%, maar maximaal 82% (100% verminderd met het verschil tussen de gewone bijtelling van 22% en de verlaagde bijtelling van 4%).
Gezien bovenstaande risico’s op het niet toekennen van het fiscale voordeel van het onbelast vergoeden van de kosten voor private lease van een elektrische auto privé, is het zinvol eerst één en ander met de Belastingdienst af te stemmen.
Toolkit
Om u tijd te besparen bij advisering over de auto van de zaak, heeft de vakredactie van Sdu Licent Academy in samenwerking met specialisten de Toolkit auto van de zaak samengesteld. De toolkit bevat de modelovereenkomsten, modelbrieven en overige documentatie om uw cliënt praktijkgericht te kunnen adviseren. U kunt direct aan de slag.
Bron: FD 13 december 2018, ‘Werknemer rijdt goedkoop elektrisch via fiscaal handigheidje’ en binnenkort op Fiscaal en meer Excellent ‘Goedkoop elektrisch rijden met fiscale truc, klinkt leuk, maar is risicovol!’
Geef een reactie