Banken en particuliere beleggers lijden een verlies dat kan oplopen tot honderden miljoenen euro’s op beleggingen in schepen.
Naar schatting hebben Nederlandse particulieren zo’n €1 mrd tot €1,5 mrd belegd in scheeps-cv’s. Dit zijn investeringsvehikels die tot een paar jaar geleden nog veel werden verkocht en waarmee via eigen en vreemd vermogen schepen werden gefinancierd. Hoge rendementen, tot 20%, waren geen uitzondering. Maar door de crisis en het overschot aan schepen zijn de huurtarieven fors gedaald.
Particuliere beleggers hebben dit jaar al tientallen miljoenen verloren bij het faillissement van minstens zeven cv’s. Een hele reeks van die beleggingen staat momenteel te wankelen. Aanbieders van cv’s zeggen zelf dat ‘30% van de cv’s ten dode is opgeschreven’. Bijna geen enkele cv keert momenteel nog dividend uit. In tegendeel, beleggers worden vaak gevraagd om bij te storten. Ook banken hebben flink belegd in de scheeps-cv’s, naar schatting tussen de twee en drie miljard euro.
Vicieuze cirkel
Mede door de hoge brandstofkosten varen veel schepen onder de kostprijs. Toch varen ze door want voor anker gaan kost ook geld. Als de banken harder optreden zouden meer cv’s failliet gaan, echter dan wordt het schip geveild met een lagere opbrengst. Bovendien komt het schip dan weer tegen lagere kosten terug in de vaart wat de tarieven nog verder onder druk zet; een duivelsdilemma.
Meer informatie: Het Financieele Dagblad
Geef een reactie