Meerdere grote Nederlandse scheepvaartbedrijven betalen geen tot nauwelijks belasting door de tonnageregeling. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.
Rederijen die gebruikmaken van deze regeling betalen geen belasting over hun winst, maar over het netto laadvermogen van het schip. Het kan dus zo zijn dat een bedrijf verlies lijdt, maar toch belasting moet betalen. Of juist heel veel winst en maar een klein beetje belasting.
De regeling werd in 1996 ingevoerd om de Nederlandse scheepvaart te steunen. Zo’n duizend bedrijven gebruiken de Nederlandse regeling. Zij doen dit altijd voor een periode van tien jaar.
‘Dat is een grote gok voor bedrijven, want als ze na vier jaar alleen maar verlies lijden, betalen ze nog steeds belasting’, zegt Lodewijk Wisse, dossierhouder fiscale zaken bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. Uit een analyse van de tien recentste jaarverslagen van rederijen blijkt dat de gok de laatste jaren heel gunstig uitpakt.
Inmiddels hebben alle maritieme landen een dergelijke regeling. Het voordelige belastingregime versoberen is daardoor volgens de reders geen oplossing meer. Wisse: “Dat is de ellende van een mondiaal speelveld. Als je nu als enige land versobert, dan is je maritieme ondernemersklimaat de sjaak.”
Bron: NOS, 23 juli 2024
Geef een reactie