Minister Dijsselbloem heeft in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat een staatsdeelneming zich niet alleen dient te houden aan de wet, maar ook niet actief op zoek moet gaan naar lacunes in de (internationale) fiscale regelgeving.
De positie van staatsdeelnemingen werd onderwerp van gesprek door de constructie die de NS had geschapen door een apart bedrijf in Ierland op te richten voor treinmaterieel. In Ierland wordt een lager bedrag aan winstbelasting geheven, wat uiteraard voordelig is voor de NS. Nu geldt voor staatsdeelnemingen dezelfde wet als voor andere bedrijven. Vanuit een wettelijke optiek ligt het dan ook niet voor de hand om bezwaren tegen deze constructie op te werpen, meent minister Dijsselbloem. Bovendien is een staatsdeelneming gebonden aan het vennootschaprecht, waarin het belang van de onderneming en al haar ‘stakeholders’ (waaronder medewerkers en klanten) voorop staat. Dat belang is er niet per definitie mee gediend als de onderneming zichzelf strengere normen zou opleggen dan wettelijk gezien noodzakelijk.
Bijzondere verantwoordelijkheid
Aan de andere kant dient een staatsdeelneming zich bewust te zijn van haar maatschappelijke positie: het gaat om belangrijke ondernemingen met een prominente rol in de Nederlandse samenleving. Bovendien zijn de aandelen in handen van de Nederlandse staat. Daaruit vloeit volgens de minister een bijzondere verantwoordelijkheid voort. Dat betekent ten aanzien van fiscaal gedrag, dat een staatsdeelneming zich volgens Dijsselbloem niet alleen dient te houden aan de (belasting-)wet, maar ook niet actief op zoek dient te gaan naar, of te profiteren van, lacunes in de internationale fiscale regelgeving (bijvoorbeeld om een beter rendement te kunnen presenteren). Als aandeelhouder heeft de minister de Nederlandse Spoorwegen dan ook verzocht om te onderzoeken of een verplaatsing van de Ierse dochtermaatschappij naar Nederland is te realiseren.
Op 6 december zal de fiscale positie van staatsdeelnemingen (waaronder NS en Connexxion) tijdens het algemene overleg in de Tweede Kamer ten sprake komen.
Meer informatie: Kamerbrief over fiscaliteit bij staatsdeelnemingen
Geef een reactie