De subsidieregeling voor elektrische personenauto’s is populair. Staatssecretaris Van Veldhoven antwoordt op Kamervragen dat zij niet plan is het subsidiebedrag per auto naar beneden aan te passen. Dit zou ten koste gaan van de effectiviteit van de regeling.
Het totale jaarbudget voor nieuwe elektrische personenauto’s bedraagt €14.400.000,- in 2021 (3.600 auto’s) en € 10.000.000,- in 2020 (2.500 auto’s). Bij deze subsidieregeling geldt dat wie het eerst komt, het eerst maalt. Het klopt wel dat indien er op de dag dat het subsidieplafond is bereikt er meer dan één volledige aanvraag is ontvangen, de onderlinge rangschikking wordt vastgesteld door middel van loting. Dit is dus alleen het geval op de dag dat het plafond wordt bereikt.
Beoordelingstermijn
De maximale termijn die voor het beoordelen staat, bedraagt 13 weken, weken, dit is een standaardtermijn volgens de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking . RVO streeft ernaar dit -zo mogelijk- sneller te doen, om aanvragers daarmee zo snel mogelijk zekerheid te kunnen bieden. RVO is bij de beoordeling echter ook afhankelijk van de snelheid waarmee aanvragers op eventuele informatieverzoeken van RVO reageren.
Niet schuiven met budgetten
De staatssecretaris meldt dat zij niet van plan is om te schuiven met de schotten tussen de jaarbudgetten en de budgetten voor nieuwe en gebruikte auto’s. Van Veldhoven vindt het subsidiebedrag per auto niet te ruim gekozen. In andere landen is het subsidiebedrag hoger, zoals Frankrijk (€ 7.000) en Duitsland (€ 9.000). Ze is vooralsnog niet van plan om het subsidiebedrag per auto te verlagen omdat dit ten koste zou gaan van de effectiviteit van de regeling.
Op het ogenblik wordt, de regeling tussentijds geëvalueerd. Dit gebeurt in samenwerking met het Formule E-team. Daarbij zal ook naar het subsidiebedrag per auto worden gekeken. De evaluatie zal vóór de zomer aan de Kamer worden aangeboden.
Geef een reactie