Bij zijn aantreden had Staatssecretaris Van Rij drie prioriteiten voor de Belastingdienst. In een Kamerbrief heeft Van Rij de Tweede Kamer geïnformeerd over de huidige stand van zaken.
De Staatssecretaris had bij zijn aantreden als staatssecretaris drie prioriteiten voor de Belastingdienst. Die prioriteiten waren (1) burgers en bedrijven centraal stellen, (2) herstellen wat fout is gegaan en openstaan voor signalen en (3) de basis op orde brengen voor een wendbare en toekomstbestendige organisatie.
Burgers en bedrijven centraal
De staatssecretaris geeft aan dat de Belastingdienst aardig is geslaagd in zijn doelstelling burgers en bedrijven centraal te stellen. Als voorbeelden noemt hij verbetering van de dienstverlening en de betalingsregeling voor belastingschulden tijdens de coronapandemie. De telefonische bereikbaarheid van de Belastingdienst blijft nog onder de maat. Diverse oorzaken zijn hier debet aan, zoals een langere afhandeltijd, instroom van nieuwe medewerkers en een hoog ziekteverzuim.
Herstellen wat fout is gegaan en openstaan voor signalen
Van Rij noemt als tweede prioriteit een Belastingdienst die openstaat voor in- en externe signalen en gemaakte fouten erkent en herstelt. De Belastingdienst is gestart met invoeringstoetsen. Hiermee wordt onderzocht of ingevoerde fiscale wetgeving de beoogde effecten bereikt en of er knelpunten zijn opgetreden. Ook zijn diverse hersteltrajecten gestart de afgelopen periode. Er is een hersteltraject gestart op het gebied van de Fraude Signalering Voorziening (FSV). Ook wordt nu onderzoek gedaan naar het voormalige Risico Analyse Model (RAM). Dit model voldeed niet aan het gegevensbeschermingsrecht. Binnen de Belastingdienst is het Loket Rechtsstatelijkheid en Hardheden opgericht. Hier kunnen medewerkers aangeven waar wetgeving knelt of onrechtvaardig is.
Wendbare en toekomstbestendige organisatie
De derde prioriteit voor de Belastingdienst is het op orde brengen van de basis voor een wendbare en toekomstbestendige organisatie. Door de uitvoering centraal te stellen heeft de staatssecretaris inzicht verkregen in de moderniseringsopgave. Er is ruimte gecreëerd om achterstallig onderhoud uit te voeren. Ook kunnen de juiste keuzes gemaakt worden voor nieuwe fiscale taken. Om dit ook in de toekomst te kunnen blijven realiseren, heeft de Belastingdienst het wervingsbeleid een impuls gegeven. Op het gebied van ICT valt nog een inhaalslag te maken. Daarom is hiervoor een Meerjarenportolio opgesteld voor vijf jaar.
In het algemeen is de moderniseringsopgave voor de Belastingdienst kleiner geworden. Toch zijn er nog wel een aantal aandachtspunten. Dit is onder meer de verwachte uitdagingen voor de ketens inkomensheffing en omzetbelasting. Voor de keten omzetbelasting wordt het binnenlandse systeem op zijn vroegst pas in 2026 vervangen. De livegang van het Hoofdspoor EU btw e-commerce is uitgesteld van december 2023 naar juni 2024.
Geef een reactie