Staatssecretaris Idsinga en staatssecretaris Achahbar informeren de Tweede Kamer over de stand van zaken over de invorderingsstrategieën van de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen. Zij sturen het rapport ‘Doenlijk(er) Invorderen’ mee met de Kamerbrief.
Met vijf nieuwe verbetermaatregelen wil de Belastingdienst een extra impuls geven aan de uitgangspunten die genoemd zijn in de invorderingsstrategie van de Belastingdienst.
1.Introductie van een standaardbetalingsregeling voor belastingen De Belastingdienst heeft deze toezegging onderzocht en uitgewerkt in een voor belastingschulden nieuwe standaardbetalingsregeling. Met een standaardbetalingsregeling wordt bedoeld de mogelijkheid om de volledige belastingschuld gespreid te betalen, ongeacht de financiële draagkracht van de burger.
2.Schorsende werking bij bezwaar en beroep Met ingang van 1 januari 2027 wijzigt de rechtsbescherming bij geschillen over uitstel van betaling en kwijtschelding van belastingschulden. De mogelijkheid van administratief beroep wordt dan vervangen door een bezwaar- en beroepsgang bij de fiscale rechter. De Belastingdienst kiest daarbij voor een coulante houding in de bezwaarfase en meer terughoudendheid, met ruimte voor maatwerk, in de beroepsfase.
3.Toerekenbaarheidstoets Bij een afwijzing van een verzoek om kwijtschelding geldt nu een ‘fictieve’ afwijzingsgrond van toerekenbaarheid. Er is sprake van toerekenbaarheid als deze fictie zich voordoet. Een verzoek om kwijtschelding wordt dan afgewezen. Deze fictieve afwijzingsgrond wordt vervangen door een ‘vermoeden’ van toerekenbaarheid. Dit betekent dat een verzoek om kwijtschelding vanwege toerekenbaarheid in de toekomst alleen wordt afgewezen als (en voor zover) de burger een persoonlijk verwijt kan worden gemaakt waardoor de belastingschuld niet kan worden voldaan. De omstandigheden waarin vermoed wordt dat sprake is van toerekenbaarheid (waarvoor nu nog de fictie geldt) worden bovendien aangepast. Er wordt daarnaast een ‘verplicht’ contactmoment ingevoerd als de Belastingdienst het voornemen heeft om een verzoek om kwijtschelding af te wijzen vanwege het vermoeden van toerekenbaarheid. Hierbij krijgt de burger voorts de mogelijkheid tegenbewijs te leveren als de Belastingdienst overweegt het verzoek af te wijzen. Inwerkingtreding zal gelijktijdig plaatsvinden met de inwerkingtreding van de maatregel Inkaderen beleid ‘geen verdere invorderingsmaatregelen’.
4.Inkaderen beleid ‘geen verdere invorderingsmaatregelen’ Als een burger niet voor kwijtschelding in aanmerking komt, heeft de Belastingdienst de bevoegdheid om te beslissen dat er geen verdere invorderingsmaatregelen (meer) worden getroffen. Het al dan niet verlenen van een beschikking GVI is ter beoordeling van de behandelend invorderingsmedewerker die hierbij een vrije keuze heeft. In de Leidraad Invordering 2008 wordt ten aanzien van de te stellen voorwaarden aan een beschikking GVI duidelijker gemaakt dat er meer ruimte voor variatie bestaat, zodat er meer maatwerk geleverd kan worden.
5.Betaalpauze Als vijfde verbetermaatregel gaat de Belastingdienst een betaalpauze invoeren voor burgers die willen dat de invordering van hun belasting- en toeslagschulden tijdelijk wordt opgeschort.
Alle bovengenoemde verbetermaatregelen zijn, op basis van een eerste inschatting door de Belastingdienst, uitvoerbaar en worden na 1 januari 2025 gerealiseerd. In de implementatiefase worden de uitvoeringsaspecten nader uitgewerkt en wordt duidelijkheid gegeven over de inwerkingtredingsdatum.
Oplossingsrichtingen rapport ‘Gezien en bereikbaar’ over de alternatieve wijze van bekendmaking belastingaanslagen
Uit het onderzoek Alternatieve wijze van bekendmaking belastingaanslagen is gebleken dat rekening houden met de omstandigheden van burgers bij de bekendmaking en invordering van belastingaanslagen een complexe aangelegenheid is. Hoewel er (nog) geen kant-en-klare oplossingen zijn gevonden, heeft het onderzoek wel geleid tot nieuwe inzichten en oplossingsrichtingen om burgers te bereiken. De Belastingdienst beziet op welke wijze deze geïmplementeerd kunnen worden. Daarnaast heeft de Belastingdienst ook verbeteringen van de eigen processen en werkwijze in gang gezet die moeten bijdragen aan het beter bereiken van burgers.
Bron: Kamerbrief over stand van zaken invorderingsstrategieën Belastingdienst en Dienst Toeslagen, nr. 2024-0000500462, Ministerie van Financiën, 23 oktober 2024
Geef een reactie