De Belastingdienst ontvangt veel meer meldingen van poging tot phishing waarbij de oplichter zich voordoet als de Belastingdienst. Het aantal meldingen ligt twee tot drie keer zo hoog als normaal.
Ontvangers krijgen melding van een zogenaamde betalingsachterstand van honderden euro’s die zij direct online moeten voldoen. Binnen één maand kreeg de Belastingdienst 40.000 meldingen van mensen die een nep-aanmaning hadden ontvangen; een verdriedubbeling ten opzichte van vorig jaar. Het werkelijke aantal valse betaalverzoeken ligt waarschijnlijk veel hoger, want lang niet iedereen maakt er melding van. Ook worden DigiD-logins afhandig gemaakt. De Belastingdienst communiceert nooit per mail of sms.
Sinds de start van de coronacrisis is een opvallende toename, aldus een woordvoerder van de Belastingdienst. Elk jaar is er wel een piek rond de aangifte van de inkomstenbelasting, maar die is dit jaar meer dan twee keer zo groot als voorgaande jaren.
Ook banken en politie kregen veel meldingen van berichten over fraude, die ook in toenemende mate via berichtendienst WhatsApp gepleegd wordt. Banken ontvingen in maart, april en mei drie keer zoveel meldingen van oplichting via sociale media als in de laatste drie maanden van 2019. In mei ging het om zo’n 70 meldingen per dag, zo blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland. Vooral ouderen zijn het slachtoffer. Het merendeel is vrouw.
Bron: NOS/Telegraaf, 11 juni 2020
Dagelijks op de hoogte blijven van het laatste fiscale nieuws? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!
Geef een reactie