Vanaf 2022 gaat het maximale subsidiebedrag voor een elektrische auto verder omlaag dan in eerste instantie gepland was, schrijft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het kabinet wil zo meer mensen de kans geven een elektrische auto te kopen of leasen, nieuw of tweedehands.
Het subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s was afgelopen jaar razendsnel op, en ook voor gebruikte auto’s was dat in augustus het geval. De komende drie jaar komt er daarom € 80 miljoen bij voor nieuwe elektrische auto’s, en € 10 miljoen voor gebruikte elektrische auto’s. Omdat de prijzen van elektrische auto’s dalen en omdat er meer animo is dan gedacht heeft het kabinet er, mede op advies van de sector, voor gekozen het subsidiebedrag per nieuwe auto omlaag te doen. In 2022 wordt dat € 3350, in plaats van de geplande € 3700. De jaren erna daalt dat verder. Voor tweedehands blijft het € 2000.
Bestelbus
Van Weyenberg trekt 28 miljoen extra uit voor de aanschaf van een elektrische bestelbussen. Ondernemers kunnen nu al tot € 5000 subsidie krijgen bij de overstap naar een bestelbus die elektrisch of op waterstof rijdt. De verwachting is dat steeds meer ondernemers daar gebruik van willen maken, in aanloop naar 2025. Steden mogen vanaf dan zones aanwijzen waar alleen schone bestelbussen mogen rijden.
Auto van de Zaak Experience
Mr. Heleen Elbert brengt u in drie uur op de hoogte van de belangrijkste fiscale aspecten van de auto van de zaak. Na afloop heeft u de mogelijkheid om ’s werelds oudste privécollectie oldtimers en sportwagens te bewonderen in het Louwman Museum. Met maar liefst 275 unieke pronkstukken kunnen fiscale autoliefhebbers hier hun hart ophalen!
Geef een reactie