Na het debacle tegen Denemarken lijkt winst tegen Duitsland de enige optie om de kwartfinales van het EK in zicht te houden. Maar wat voor land gaat er eigenlijk schuil achter Die Mannschaft? Is het belastingsysteem van onze eeuwige rivaal net zo effectief als Mario Gómez? De fiscale analyse van Taxence biedt uitkomst.
Duitsland heeft geen last van de crisis. De verwachte belastinginkomsten van de oosterburen over 2012 zijn zelfs 4,6 miljard euro hoger dan beoogd. Reden genoeg om voor een verlaging van de inkomstenbelasting te pleiten vond Merkel. De sociaaldemocraten en de Groenen haalden het voorstel echter in de Bondsraad onderuit. De bal ligt nu weer bij de Bondsdag die een betere voorzet moet geven, willen de twee dwarsliggende partijen deze inkoppen. Met een maximumtarief van 47,5% is de Duitse Einkommensteuer namelijk al zeer schappelijk, zeker vergeleken bij de Nederlandse 52%. De vennootschapsbelasting van Duitsland is met 29,8% voor EU-normen hoog (8e), maar dat wordt weer gecompenseerd door de Mehrwertsteuer (btw) die met 19% goed is voor een 24e plaats. Een positie die wij door de tariefverhoging naar 21% per 1 oktober gedag moeten zeggen. De Duitsers kunnen zelfs nog voorkomen dat ze die 19% bij de regionale Finanzämbter moeten inleveren door op shoppingtrip naar Helgoland te gaan. Het enige echte eilandje van Duitsland is met een btw-tarief van 0% goed voor een vaste stroom ecotoerisme. Daar kunnen de Nederlandse btw-paradijsjes Saba en Sint Eustatius (beide 3%) niet tegenop. Als we op de Duitse tarieven een onvervalst stukje scorebordjournalistiek loslaten lijkt het Duitse belastingklimaat dus zo gek nog niet. Het is dan ook geen wonder dat er slechts vier(!) spelers van de Nationalmannschaft in het buitenland voetballen. Ter vergelijking: vijftien spelers van Oranje spelen in buitenlandse competities.
Voetbal is oorlog
Dat voetbal oorlog is weten de Duitsers allang. En als ze het even vergeten zijn, is er altijd wel een Oranjesupporter die zo aardig is zijn fiets terug te vragen. Maar de fiets pakt tegenwoordig niemand meer in Duitsland. Iedereen rijdt in een dikke bolide over de Deutsche Autobahn. Zo ook onze expats Robben (Audi S8), Huntelaar (Audi RS6) en Boulahrouz (Porsche Cayenne Techart Magnum). De op CO2-uitstoot en motorinhoud gebaseerde wegenbelasting (KFZ-steuer) is spotgoedkoop vergeleken bij de Nederlandse autokosten. Waar je in Nederland meer dan 600 euro betaalt om een BMW 318i uit 2001 op de oprit te hebben staan, betaal je bij de oosterburen slechts € 150.
Nederland | Duitsland | |
BTW: 21% (11e) | Mehrwertsteuer: 19% (24e) | |
Inkomstenbelasting: 52% (4e) | Einkommensteuer: 47,5% (11e) | |
Vennootschapsbelasting: 25% (12e) | Körperschaftsteuer: 29,8% (8e) | |
FIFA: 4e |
FIFA: 3e |
Geef een reactie