De wetgever wil dat de hoogte van de BPM voor personenauto’s volledig afhankelijk wordt van de CO2-uitstoot van de desbetreffende auto. Hof Den Bosch heeft echter prejudiciële vragen gesteld aan het Hof van Justitie van de EU om te controleren of een dergelijke grondslag niet in strijd is met het Europees recht.
Grondslagverschuiving
In het verleden was de catalogusprijs van een personenauto de grondslag van de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Sinds 1 februari 2008 is deze grondslag geleidelijk aan verschoven naar de CO2-uitstoot. Bovendien zijn de CO2-grenzen de afgelopen tijd verscherpt.
Huidige tarieven
Een deel van het BPM-tarief is nu nog afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto. In 2012 gaat het om een tarief van 11,1%. Daarnaast heeft de kentekenhouder te maken met een aanvullend bedrag aan BPM, dat afhankelijk is van de CO2-uitstoot van de auto.
In de onderstaande tabellen zijn de BPM-tarieven opgenomen die gelden voor gewone personenauto’s voor zover deze tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot. Voor bestelauto’s en bepaalde bijzondere personenauto’s gelden andere regels.
Tarieven en schijven benzineauto’s per 1 juli 2012
Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 103-159 g/km) |
€ 101 |
Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 160-237 g/km) |
€ 121 |
Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens 238-242 g/km) |
€ 223 |
Tarief vierde schijf euro per g/km (CO2-grens >242 g/km) |
€ 559 |
Tarieven en schijven dieselauto’s per 1 juli 2012
Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 92-143 g/km) |
€ 101 |
Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 144-211 g/km) |
€ 121 |
Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens 212-225 g/km) |
€ 223 |
Tarief vierde schijf euro per g/km (CO2-grens >225 g/km) |
€ 559 |
Kortingen en toeslagen
Bij de berekening van de BPM over benzineauto’s mag men een korting toepassen van € 450. Voor dieselauto’s geldt een korting van € 1000 mits zij voldoen aan de Europese emissiegrenswaarden. Daarnaast kent de BPM een dieseltoeslag van € 40,68 voor ieder gram waarmee de CO2-uitstoot de 70 gram per kilometer overschrijdt.
Vrijstellingen
Elektrische auto’s, die een CO2-uitstoot van nihil hebben, en zeer zuinige benzineauto’s zijn vrijgesteld van BPM. Een benzineauto is zeer zuinig als de CO2-uitstoot niet meer bedraagt dan 102 gram per kilometer. Voor zeer zuinige dieseldieselauto’s is de kentekenhouder sinds 1 augustus 2012 alleen de dieseltoeslag verschuldigd. Een dieselauto is zeer zuinig als zijn CO2-uitstoot niet meer bedraagt dan 91 gram per kilometer.
Gebruikte auto’s
Wie een gebruikte auto laat registreren mag een vermindering toepassen op de BPM. Deze vermindering is in beginsel de afschrijving op de auto als percentage van de inkoopwaarde in Nederland. Voor personenauto’s die meer dan 25 jaar geleden in gebruik zijn genomen geldt een vermindering van 100%. De kentekenhouder hoeft dan dus geen BPM te betalen.
Discriminatie?
Een lichaam dat begin 2010 in het buitenland een personenauto had gekocht heeft bezwaar gemaakt tegen deze heffingssystematiek. De desbetreffende auto was een dieselauto die in de hoogste schijf viel. Het lichaam vindt dat de BPM-heffing op grond van Europees recht niet afhankelijk mag zijn van de CO2-uitstoot. Duurdere auto’s worden namelijk onder een dergelijke heffing zwaarder belast dan het geval zou zijn als (alleen) de catalogusprijs de grondslag vormt. Bovendien zou een heffing op basis van CO2-uitstoot een discriminatie betekenen van kentekenhouders die personenauto’s die in het buitenland hebben geregistreerd en bij invoer tegen de Nederlandse BPM op basis van CO2-uitstoot aanlopen. Hof Den Bosch heeft het Hof van Justitie van de EU prejudiciële vragen gesteld of de BPM-heffing op basis van de CO2-uitstoot inderdaad discrimineert of op andere manier in strijd is met Europees recht. Als dat het geval is, zal de wetgever de BPM-heffing moeten aanpassen.
Wet: artikelen 9, eerste lid, 9b, 9c en 10 BPM 1992
Meer informatie: Hof Den Bosch, 27 september 2012 (gepubliceerd 8 oktober 2012), LJN: BX9463
Geef een reactie