De Douane verleent uitstel van betaling aan bedrijven die, vanwege de coronacrisis, daarom vragen. Dit uitstel geldt tot uiterlijk de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin de coronamaatregelen stoppen.
Onder bepaalde omstandigheden kunnen expediteurs bij de Douane uitstel van betaling vragen. Dit is uitsluitend mogelijk voor ondernemers die geraakt worden door de gevolgen van de coronacrisis. Uitstel van betaling kan via e-mail aangevraagd worden.
Doet men aangifte als direct vertegenwoordiger en betaalt de klant via een maandkrediet? Dan is al sprake van uitstel van betaling en is meer uitstel in principe niet mogelijk. Het wordt nu aan de formele schuldenaar, de opdrachtgever van de klant, tijdelijk toegestaan om aanvullend uitstel van betaling te vragen.
Als de opdrachtgever van de klant geraakt is door de coronacrisis, moet hij een zekerheid stellen en dit in het verzoek om uitstel van betaling onderbouwen. Van deze eis kan de ontvanger van de Douane afzien als dit ernstige economische of sociale moeilijkheden veroorzaakt.
Doe voor de klant wel aangifte voor de accijnzen en verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken. Pas als hij een naheffingsaanslag krijgt en het bedrag niet of niet helemaal kan betalen, kan uitstel van betaling aangevraagd worden
Uitstel van betaling kan aangevraagd worden via een e-mail naar de ontvanger van Douane Amsterdam: douane.nederland.invordering@belastingdienst.nl.
Bron: Forum Fiscaal Dienstverleners, 18 mei 2020
Geef een reactie