De overheid gaat de TVL alsnog sneller uitbetalen aan horecabedrijven. Dat laat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Volgens KHN krijgt het merendeel van de ondernemers de steun binnen drie weken. Eerder op de dag verklaarde de rechtbank in Den Haag KHN nog niet-ontvankelijk in een kort geding dat de branchevereniging had aangespannen.
De RVO had eind februari medegedeeld dat zij betaling met maximaal 16 weken zou uitstellen, omdat zij haar systemen niet op tijd op orde had. Daarop stapte KHN naar de rechter. De civiele rechter besliste dat de vorderingen thuishoren bij de bestuursrechter en wilde de zaak daarom niet inhoudelijk beoordelen. De rechter gaf aan dat aan dat horecaondernemers individueel bezwaar moeten maken bij de bestuursrechter. KHN besloot daarop in hoger beroep te gaan en haar leden per direct op te roepen bij de RVO een bezwaarschrift in te dienen, immers dat was de lezing van de rechter. Het aantekenen van 19.000 individuele bezwaarschriften zou als mogelijke consequentie hebben dat het apparaat van de RVO zou vastlopen, waarop de RVO besloot te kijken naar de mogelijkheden om ondernemers toch zo snel mogelijk de verhoogde TVL-subsidie uit te betalen.
De RVO heeft het volgende medegedeeld:
- De RVO is op 18 maart gestart met de vaststelling van TVL Q4 en zal in de komende dagen de vooraf ingevulde vaststellingsverzoeken naar alle ondernemers sturen die TVL Q4 toegekend hebben gekregen. Daar zit de ophoging van Q4 automatisch bij.
- Voor maandag 22 maart wil de RVO de eerste 30.000 ondernemers hun vaststellingsverzoek hebben gestuurd (ze zijn begonnen dat in tranches te doen, om te voorkomen dat systemen onbereikbaar raken).
- De RVO verwacht voor donderdag 25 maart 90 procent van alle ondernemers een vaststellingsverzoek te hebben gestuurd.
- Zodra ondernemers die gegevens bevestigen en terugsturen, krijgt gemiddeld 90 procent van de aanvragers binnen 3 weken een besluit én betaling. Vaak gaat dat sneller, ongeveer 60 à 70 procent ontvangt waarschijnlijk binnen 1 tot 1,5 week een besluit en betaling.
- Indien ondernemers in een aanvullende controle vallen en bijvoorbeeld aanvullende bewijsstukken moeten opleveren, zal dit proces langzamer gaan.
Bron: Koninklijke Horeca Nederland, 19 maart 2021
Meer informatie: RVO, 19 maart 2021
Geef een reactie