De feitelijke plaats waar vermakelijkheidsdiensten, zoals live gesprekken via speciale websites, plaatsvinden is de woon- of vestigingsplaats van de afnemer, maar ook de plaats waar de afnemer zich bevindt op het moment dat zij de websites bekijkt. Dit leidt volgens Hof Amsterdam tot een fiscaal rationele oplossing.
Het ging om een bv die alleen Nederlandse btw berekende aan binnen Nederland woonachtige bezoekers van zijn websites, omdat zij vond dat zij vermakelijkheidsdiensten verleende. Vermakelijkheidsdiensten zijn namelijk belast op de plaats waar de diensten daadwerkelijk plaatsvinden. De inspecteur vond echter dat de bv elektronische diensten verleende, waardoor belasting moest worden geheven daar waar de afnemer zijn woonplaats of gebruikelijk verblijfplaats had. Volgens het hof verleende de bv geen elektronische diensten, maar vermakelijkheidsdiensten. Het wezenlijke element van de diensten bestond namelijk uit de interactie tussen de bezoeker van de websites en de modellen waarmee tegen betaling "live"-gesprekken kon worden gevoerd. Volgens het hof leidde het onderwerpen van vermakelijkheidsdiensten aan de btw-regeling van de lidstaat op het grondgebied waar de afnemer woont of was gevestigd, tot een fiscaal gezien rationele oplossing.
Wet: artikel 6d en artikel 6h Wet OB 1968
Meer informatie: Hof Amsterdam, 24 mei 2012 (gepubliceerd 13 juni-2012), LJN: BW7937
Geef een reactie