Donderdagochtend moest 'HEMA-notaris' Frank Sterel zich verantwoorden voor zijn medewerking aan de online notarisdienst van de winkelketen. Lucien Wopereis van Advocatie.nl deed verslag van deze tuchtzaak waarin Sterel proefprocespersoon was. Hieronder een korte samenvatting van de zitting waarmee de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) duidelijkheid wil krijgen over de toelaatbaarheid van de Notarisservice van de HEMA.
Zorgplicht
De notaris kan in de aanvangsfase van de notariële dienstverlening geen enkele regie, zeggenschap of toezicht kan uitoefenen, terwijl dat wel zou moeten, zo luidt het voornaamste bezwaar van de KNB. De bij de HEMA aangesloten notarissen komen pas in beeld bij het passeren van de akte. ‘In de cruciale beginfase speelt de notaris geen enkele rol. Er is sprake van een gebrek aan zorg, begeleiding en sturing. Dat is in strijd met de zorgplicht van de notaris,’ aldus de advocaat van de beroepsorganisatie.
Provisieverbod
Volgens de KNB is de medewerking van de notaris ook in strijd met het provisieverbod voor notarissen. Inhoudelijk werd hierover tijdens de zitting publiekelijk niets bekend. De gevoelige informatie over de tariefafspraken tussen de HEMA en de notarissen werd achter gesloten deuren besproken.
Maatschappelijke behoefte
De advocaat van notaris Sterel stelde dat de Notarisservice van de HEMA voorziet in een grote maatschappelijke behoefte. Verder is het invullen van het online formulier op de website van de HEMA alleen maar voortraject, en worden de daaruit voortvloeiende aktes behandeld als alle andere ‘normale’ aktes. Hij wees er verder op dat de KNB andere, vergelijkbare initiatieven (van ABN, ING, DoeHetZelfNotaris) heeft laten bestaan, of er althans niet tegen is opgetreden.
Drie contactmomenten
Volgens Sterel zijn er na binnenkomst van de conceptakte drie contactmomenten met de cliënt: eerst belt een medewerker van het kantoor met een aantal gerichte vragen aan degene die de conceptakte heeft aangemaakt. Later belt de notaris zelf nog een keer met de cliënt, en tenslotte wordt de akte getekend op kantoor. Eventuele fouten of omissies komen in dat traject boven water, zo is zijn overtuiging.
Niet goed, geld terug
Het kan zijn dat achteraf blijkt dat de standaardaktes van de Notarisservice geen uitkomst biedt. De klant, die dan al wel heeft afgerekend bij de HEMA, krijgt volgens Sterel dan gewoon zijn geld terug. Het aantal gevallen waarbij dit speelt is volgens de notaris echter op één hand te tellen.
Geheimhoudingsplicht
Ook de geheimhoudingsplicht kwam aan de orde. Is die wel voldoende gewaarborgd, nu de HEMA de site heeft gebouwd en ook beheert? Volgens Sterel is dat contractueel gewaarborgd met geheimhoudersverklaringen. Hij wijst er bovendien op dat er bij de HEMA vrijwel niemand bij de gegevens kan. De KNB stelt op haar beurt dat de gegevens helemaal niet bij de HEMA terecht mogen komen, omdat ze nu vallen onder de notariële geheimhoudingsplicht.
De Kamer van Toezicht doet op 2 oktober uitspraak.
Meer informatie: Advocatie.nl: KNB wil verbod medewerking notarissen aan HEMA Notarisservice
Geef een reactie