Maandag verstuurden werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en de Federatie Mobiliteitsbedrijven (FMN) een brandbrief aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. De vervoersorganisaties waarschuwen ervoor dat het openbaar vervoer minder aantrekkelijk wordt als de begrotingsmaatregelen worden doorgevoerd, wat extra milieu- en filedruk met zich meebrengt.
De KNV en FMN laten zich negatief uit over twee maatregelen uit het begrotingsakkoord, te weten het afschaffen van de onbelaste vergoeding van de kosten voor woon-werkverkeer per openbaar vervoer en het afschaffen van rode diesel. Dit zal een ongewenst effect zullen hebben op de ontwikkeling van duurzame mobiliteit, aldus de vervoersorganisaties. Het is wat KNV betreft evident, dat een aanmerkelijk gunstiger effect op milieu- en filedruk kan worden bereikt door het woon-werkverkeer met het OV fiscaal aantrekkelijker te houden.
Rode diesel
Door het schrappen van het lagere accijnstarief op rode diesel stijgen de kosten voor de gebruikers met zo’n 20 eurocent per liter. De maatregel levert voor het spoorvervoer, op lijnen waar elektrische energie niet beschikbaar is, zo’n 15 miljoen euro per jaar aan extra kosten op. Vooral het duurzame spoorgoederenvervoer en het openbaar vervoer in de provincies Friesland, Groningen, Gelderland en Limburg worden door deze maatregel getroffen.
De behandeling van desbetreffende wetsvoorstellen in de Tweede Kamer zal binnen enkele weken plaatsvinden. KNV en FMN doen het verzoek om op korte termijn de effecten van de bovengenoemde maatregelen op de ontwikkeling van duurzame mobiliteit en in het bijzonder op de milieu- en filedruk te laten onderzoeken.
Meer informatie: KNV en FMN doen oproep aan Schultz
Geef een reactie