Minister Opstelten ziet geen heil in een verplichte notariële koopakte voor onroerende zaken, zo blijkt uit antwoorden op vragen die voortkwamen uit het Algemeen Overleg. De verplichte inschakeling van de notaris brengt volgens Opstelten hogere kosten met zich en het sluiten van een koopovereenkomst zal meer tijd in beslag nemen. Dit gaat in tegen de doelstelling van het kabinet om de administratieve lasten en regeldruk voor burgers te verminderen.
Naar huidig recht bestaat een wettelijke verplichting de notaris in te schakelen bij de levering van een onroerende zaak, terwijl dit niet verplicht is voor het sluiten van een koopovereenkomst voor een onroerende zaak. Wie wil, kan ook voor deze overeenkomst een notaris inschakelen, maar is voor het opstellen van een koopakte wel gemiddeld € 267 kwijt. Gelet op het gemiddeld aantal koopovereenkomsten (175.000) in de afgelopen vijf jaar worden de totale (maatschappelijke) kosten voor de verplichte inschakeling van de notaris op circa € 47 miljoen per jaar geschat.
Combinatie koop en levering
De combinatie kan als voordeel voor de koper hebben dat de koop van een registergoed sneller wordt voltooid en dat de koper geen aparte kosten hoeft te maken voor het opstellen van een koopovereenkomst en een leveringsakte. Dit voordeel is echter relatief volgens Opstelten. Ook bij invoering van een gecombineerde koop en levering zal de koper in de meeste gevallen nog steeds vaker dan één keer de notaris moeten bezoeken. In het huidige systeem verlijdt de notaris de hypotheekakte vaak op hetzelfde moment als de leveringsakte. De reden voor deze combinatie is dat een hypotheekfinanciering doorgaans pas na de koop wordt verkregen, omdat de financiering plaatsvindt op basis van de gekochte zaak. Opstelten ziet dan ook onvoldoende aanleiding om de notariële akte van koop en levering te combineren.
Meer informatie: Kosten notariele tussenkomst koop onroerende zaken
Geef een reactie