Uit de elfde halfjaarrapportage van de Belastingdienst blijkt dat de fiscus gemiddeld met een 6,5 wordt gewaardeerd, een rapportcijfer dat gelijk is aan voorgaande jaren. Uit de hierbij gepresenteerde Fiscale monitor 2012 blijkt ook dat de Belastingdienst de voorraad bezwaarschriften inkomensheffing niet heeft weten terug te dringen en deze blijft steken op 40.000. Het aantal klachten is fors toegenomen, waardoor tijdige afhandeling in 2012 niet altijd haalbaar was.
De stabilisering van de voorraad bezwaren inkomensheffing op 40.000 (september 2012) wordt door de Belastingdienst gezien als een succes. Het aantal klachten daarentegen is fors toegenomen. Tot en met oktober 2012 zijn 12.011 klachten ontvangen. Dat zijn er 1.646 meer dan in dezelfde periode van 2011. Ook bij de BelastingTelefoon zijn meer klachten ingediend dan in voorgaande jaren. Tot en met oktober werden bij de BelastingTelefoon 2.870 telefonische klachten in ontvangst genomen. Dat zijn er 1.795 meer dan in dezelfde periode in 2011. Deze stijging was door de fiscus voorzien en wordt verklaard door de maatregelen die zijn getroffen om de klachtherkenning te verbeteren en het makkelijker te maken telefonisch een klacht in te dienen. Door het toegenomen aantal klachten is de tijdige afhandeling procentueel licht gedaald. De toename van het aantal klachten zet zich overigens niet door. In de maanden september en oktober zijn minder klachten ontvangen dan in dezelfde maanden van 2011.
Meer informatie: Aanbiedingsbrief aan Tweede Kamer 11e halfjaarsrapportage
Geef een reactie